De Lammenschansweg wordt over een paar jaar flink onder handen genomen. De gemeente belooft verbeteringen in inrichting, van deze belangrijke uitvalswegen. Groener, veiliger én vlottere doorstroming van het verkeer. Eerst nog een verkeersonderzoek naar beste oplossingsrichtingen en vervolgens inspraak van omwonenden, weggebruikers en andere belanghebbenden. De werkzaamheden nemen twee jaar in beslag en beginnen 2026. Het wordt straks een hele puzzel aan alle wensen tegemoet te komen.
door Hans Schuurman
Behalve als in- en uitvalweg wordt de Lammenschansweg steeds drukker door onder andere de bouw van woningen in de Lammenschansdriehoek en de appartementen van ‘De Ananas’. Allemaal de weg op, de voetgangers, al of niet op weg naar het openbaar vervoer, fietsers en auto’s.
In het recent gesloten coalitieakkoord van het stadsbestuur, bestaande uit GroenLinks, D66, PvdA en CDA, is de Lammenschansweg gepromoveerd tot de ‘groene verbinding’ tussen het Singelpark en een buitenring van parken en natuur, in dit geval de Oostvlietpolder en Cronesteyn. De gemeente noemt de toekomstige Lammenschansweg een groene spaak, de vergelijking treffend met spaken in een fietswiel.
Voor betere verkeersveiligheid en -doorstroming heeft het college van B.&W. bredere fietspaden aan beide zijden van de weg op ‘t oog. De huidige benarde situatie voor fietsers, voor een deel op de ventwegen, behoort dan tot het verleden. Het stadsbestuur belooft nieuwe, comfortabele en herkenbare fietsroutes die goed aansluiten op de rest van het regionale fietsnetwerk. Ook worden voldoende veilige oversteekmogelijkheden in het ontwerp verwerkt. En bij de nieuwe inrichting is meer ruimte voor groen.
Ecoduct
Wanneer de groene biodiversiteit langs de Lammenschansweg verbeterd wordt, is dat een heerlijke plek voor kleien dieren. Denk daarbij aan vleermuizen, spitsmuizen, egels, insecten, spinnen veel verschillende vogels, zegt een natuurliefhebber. Als maar niet betekent dat meer dieren snel verkeersslachtoffer worden. Misschien een ecoduct onder de weg?
Goede oversteekmogelijkheden met zebrapaden ook over de fietsstraten bij de Koninginnelaan, Sitterlaan en Tomatenstraat.
Voor gebruikers van het Openbaar Vervoer is een eigen baan of in ieder geval ruimte om files voorbij te rijden essentieel. De reizigersvereniging Rover zou het toejuichen als een voetgangersbrug naast het spoor wordt aangelegd voor een veilige oversteek van de Lammenschansweg naar het perron van station Lammenschans. 40% van de reizigers die in een Leidse halte van bus 400 instapt, stapt namelijk ook weer uit op een Leidse halte. Bij een vernieuwing van de lijnvoering in Leiden, te verwachten bij de nieuwe concessie die eind 2024 ingaat, zou voor een aantal bussen vanaf of langs Leiden Centraal een keerpunt op de Lammenschansweg kunnen komen. De kruising bij de Tomatenstraat is daarvoor geschikt, aldus Rover.