Fietsen met minstens twee mankementen die waar ook in de stad rondslingeren, worden vanaf 1 augustus meegenomen en vernietigd. Geen pardon geldt meer voor deze verwaarloosde (brom) fietsen, die het aanzien van de openbare ruimte vervuilen. Voor foute- en weesfietsen, hinderlijk geparkeerde of langere tijd onbeheerde staande rijwielen die maar wachten op hun baasje, blijft het waarschuwingsregiem wel gelden: fiets fout = fiets weg.
door Hans Schuurman
Wrakfietsen zijn fietsen die onder anderen in straten en steegjes van de binnenstad tegen de muur gekwakt zijn en behalve een lekke band bijvoorbeeld ook een zadel missen. ‘Wij zien deze fietsen als vuilnis’, zegt de gemeentewoordvoerder en vuilnis moet opgehaald worden’. De fietsen die vroeger ook na een waarschuwing werden verwijderd en elders opgeborgen, werden overigens bijna nooit opgehaald, aldus spreker. De juridische grondslag van deze opruiming is gebaseerd op de Leidse afvalstoffen verordening.
Fietsen die hinderlijk geparkeerd staan buiten de fietsenrekken in de buurt van het station zijn zogenaamde ‘foute fietsen’. Zij worden na een waarschuwing weggehaald en de eigenaar kan tegen betaling van de kosten zijn of haar fiets ophalen. En dan kennen we in Leiden ook nog de ‘weesfietsen’ dat zijn onbeheerde rijwielen die langer dan twee weken in het stationsgebied op dezelfde plek staan, een fietsparkeer plek in beslag nemen en na een waarschuwing ook worden weggehaald.
Volgens een onderzoek gepubliceerd in de Volkskrant werden in 2020 in Amsterdam 83 duizend fietsen weggehaald, Den Haag (34.000), Utrecht (21.599) en Rotterdam (21.455). Maar de meeste kans op fietsverwijdering heeft de Leidenaar volgens eerder genoemd artikel. Hier werden dat jaar 103 fietsen per 1000 inwoners verwijderd. Voor een strengere aanpak van foute – of weesfietsen moest de gemeente wel voor voldoende fietsenstallingsruimte zorgen, vond de gemeenteraad. In maart 2020 werd de prima geoutilleerde fietsenstalling onder de Lorentz met 4.800 fietsparkeerplekken uitgebreid. Ook een tijdelijk fietsenstalling op het Morssingelterrein, die nu is verdwenen vanwege de bouw van ‘De Geus’, gaf wat lucht. Een deelfietsen project ‘Hello Bike’ in 2018 waarmee het stadsbestuur hoopte het aantal fietsen rond Leiden C.S. terug te dringen, bleek echter geen succes. Nu acht B.&W. de tijd rijp de fietswrakken aan te pakken en daar zal geen Leidenaar rouwig om zijn, het is vuilnis alleen zonder vaste ophaaltijd.