Autoluwe binnenstad belangrijker dan ov-reizigers gerief?

Vanavond 8 septeber, vergadert de gemeenteraadscommissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid over het weren van bussen uit de Stationsweg, Steenstraat en de Turfmarkt alsmede het verleggen van het verkeer over de Rijnzichtbrug. Het aantal bussen door de Breestraat wordt gehalveerd van 26 nu naar 4. Rover woordvoeder Hans van Dam: “Denkfout van het gemeentebestuur is dat zij busverkeer niet als alternatief beschouwt voor het autoverkeer maar als een onderdeel ervan”.

door Hans Schuurman

In het voorstel is om de bus route Stationsweg/Steenstraat te verplaatsen naar de Morssingel-Morsweg-Rijnzichtbrug-Haagweg-Noordeinde-Breestraat; de Rijnzichtbrug in één of twee richtingen afgesloten voor auto’s en op de Turfmarkt helemaal geen autoverkeer meer.

Volgens Rover, belangenbehartiger van de ov-reiziger, leiden deze veranderingen tot slechtere bereikbaarheid van de binnenstad, meer tijd en kosten voor de reizigers en stijgt het aantal gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers en voetgangers.

Van Dam verwijt het stadsbestuur tegenstijdigheid. “Enerzijds spreekt het gemeentestuur zich uit voor goed openbaar vervoer met betere bereikbaarheid van de stad, anderzijds laat zij de busreizigers nu omrijden en vaker overstappen. Want alleen nog de lijnen 2 en 4 rijden nog via de Breestraat en volgens de voorstellen slechts 4 bussen per uur.

Hij vindt dat de B.&W. halsstarrig vasthoudt aan de bus vrij houden van Stationsweg en de Steenstraat. Hetgeen volgens hem in schril contrast staat met eerdere uitspraken dat bij een nieuwe vervoersconcessie een dubbele bus frequentie voor de stadsbussen nagestreefd wordt en minder overgestapt.

Breestraat

“De binnenstad wordt slechter toegankelijk”, stelt Rovers’ vertegenwoordiger. “De belangrijkste Leidse OV-route via de binnenstad loopt van station CS naar station Lammenschans via de Breestraat. Van alle instappers in de Leidse agglomeratie stapt 56% uit bij Leiden Centraal en 16% bij een van de andere haltes tussen CS en Korevaarstraat, waarvan de halte Breestraat verreweg de belangrijkste is.  Van de reizigers uit het concessiegebied naar een bestemming in de Leidse agglomeratie stapt 47% uit bij Leiden Centraal en 10% tussen CS en Korevaarstraat.”

Als bij de halte Breestraat alleen nog wordt gestopt door twee stadslijnen vermindert de toegankelijkheid van de binnenstad. Ook voor hen die gebruik maken van de overige stadslijnen verslechtert de situatie. Zij kunnen niet meer in het uitgaansgebied bij de Beestenmarkt in- of uitstappen en zijn aangewezen op de vervangende halte Morssingel. Reizigers op de lijnen 1, 3 en 5 kunnen niet meer op het Kort Rapenburg of in de Steenstraat in- of uitstappen, maar op de Morssingel. Reizigers met lijn 2 en 4 reizen een langere route, lijden tijdverlies en betalen meer. Van Dam vreest dat de bussen, meer dan nu al het geval is, opstoppingen veroorzaken op de Morsweg en het Noordeinde, waardoor ter plaatse gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers ontstaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.