Gaat fossiele brandstoffenreclame de Marlboro Man achterna?

Op het drukke voetgangerskruispunt Lange Mare Haarlemmerstraat werd vorige week actiegevoerd om reclame en sponsoring van fossiele brandstoffen te verbieden. Een miljoen ondersteuningshandtekeningen zijn nodig dit onderwerp op de agenda van Brussel te krijgen. Maar hoe staat het eigenlijk met de aangenomen motie in de gemeenteraad van dezelfde strekking die aanbevool reclame voor fossiele producten in de Leidse openbare ruimte terug te dringen?

door Hans Schuurman

De actiegroep ‘Ban Fossil Fuel Ads’ eist een reclameverbod voor fossiele brandstoffen, zoals kolen, aardolie en gas, die nu (nog) ongeveer 80 procent in de industrie, door auto’s en vliegtuigen verstookt wordt. Deze fossiele brandstoffen zorgen voor de uitstoot van broeikasgassen en veroorzaken bovendien veel vervuiling.

Charlotte Braat, woordvoeder van deze bewustwordingsactie in Leiden: “Terwijl de hele wereld plannen maakt en actie onderneemt tegen verdere opwarming van de aarde, hangt de publieke buitenruimte vol met reclame voor de fossiele industrie. Shell wil ons laten geloven dat haar producten zo min mogelijk CO2 uitstoten. “Greenwasching noem ik dat”, zegt Braat met een vies gezicht. Transavia verkoopt vliegreisjes met hoge kortingen en Exxon laat zien hoe fotosynthese werkt”. “Waarom mogen bedrijven die de wereld het hardst vernietigen in onze openbare ruimte hun producten promoten?”

Braat vertelt dat een Europees burgerinitiatief van 36 klimaat- en anti-reclame-organisaties waaronder Greenpeace, WWF, Badvertisers en Reclame Fossielvrij, hieraan een einde aan willen maken. Onder de naam ‘Ban Fossil Fuel Ads’ eisen zij een verbod op reclame voor de fossiele industrie en auto’s, vliegtuigen en cruiseschepen die op fossiele brandstof werken.

Lianne Raat, gemeenteraadslid van de Partij voor de Dieren, stelde vorig jaar samen met GroenLinks, SP en Leiden Participeert voor reclame voor fossiele bandstoffen in de openbare ruimte terug te dringen. Minder of geen verkoopbevorderende aanbiedingen van bijvoorbeeld plezier tripjes met KLM of aankoop van een benzine slurpende SUV was haar pleidooi.

Raat: “Vorig jaar is onze motie om fossiele reclames uit het straatbeeld te laten verdwijnen door de gemeenteraad aangenomen. De gemeente trad vervolgens in overleg met reclame-exploitanten. Die bleken echter niet bereid vrijwillig reclames voor benzineauto’s en vliegreizen uit bushokjes en van andere reclameborden te verbannen”. En Raat vervolgt: “De Partij voor de Dieren legt zich hier niet bij neer omdat dergelijke reclames aanzetten tot meer fossiel brandstofgebruik en helemaal niet bij Leidensámbitie van een klimaatneutrale stad”.

Marlboro man

Bepalen de reclamemakers de boodschap in de Leidse openbare Leidse ruimte? De discussie op straat voor de Coulikerk verschuift van fossiele brandstof reclame naar het huidigetabaksreclameverbod. Herinneren de Leidenaren zich nog de reclamezuil met een vrolijk rokende cowboy die in de richting van de kankerafdeling van het LUMC zijn rook uitblies? Leiden moet het voorbeeld van Amsterdam, waar het gemeentebestuur fossiele brandstof reclame in de reclamezuilen op staat al verbood. Deze verderfelijke reclame moet gewoon de Marlboro Man achterna.

Een gedachte over “Gaat fossiele brandstoffenreclame de Marlboro Man achterna?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *