Gaan er deeltweewielers in Leiden rijden?

Van de deeltweewielers, fietsen waarvan tegen betaling meerdere mensen gebruik van kunnen maken, zoals deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen, is de laatste veruit favoriet bij het gemeentebestuur. Omdat de deelbakfiets de meeste autoritten vervangt. Daarom is het college van B&W van plan een project te starten met deelbakfietsen. In het verleden was hun keuze voor een experiment met de deelfiets ‘Hello Bike’ minder gelukkig.

door Hans Schuurman

Het stadsbestuur begint voorzichtig met één elektrische deelbakfiets aanbieder om de Leidenaren kennis te laten maken met de deeltweewielers. Opnieuw deelfietsen toegestaan in Leiden wil men na  de teleurstelling in 2018, voorlopig maar niet aan. Al wil het stadsbestuur dit misschien wel heroverwegen als er voldoende publieke belangstelling bestaat en het project zich zelf kan bedruipen. Deelscooters toegestaan in Leiden, daar wil B&W voorlopig helemaal niets van horen.

Volgens B&W sluit een deelbakfiets project goed aan op het Leids’ beleid om schoon vervoer te promoten en voertuigen die niet gebruikt worden weinig ruimte in beslag nemen. Naarmate de stad steeds meer autoluw wordt, wordt de publieke ruimte voornamelijk ingericht voor voetgangers, fietsers en groen en vormt de deelbakfiets een goed alternatief voor de auto.

De proef met Hello bike in 2018 met 125 fietsen die voor het station te wachten stonden op huurders die hun rijwiel op verschillende plaatsen op het Bio Sciencepark konden parkeerden, werd na 11 maanden beëindigd en kostte de gemeente € 104.000.

Het stadsbestuur gokt erop dat deelbakfietsen korte autoritten gaan vervangen binnen Leiden. Zij denkt aan een ‘station-based systeem’, en ziet het gebruik ervan graag in combinatie met een deelauto. Het parkeergedrag van de deelbakfiets gebruiker is nog wel een heikel punt waarover B&W nog wel goede afspraken wil maken met de aanbieder. Naast Naturalis, aan de Mendelweg zijn plannen voor een parkeergarage voor dit museum dat ook ingericht kan worden voor Park & Ride Plus voorziening, bijvoorbeeld voor een bezoek aan de binnenstad met een wagentje vol kinderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *