Het verkeer rond de Stationsweg en het Stationsplein de af en aan rijdende bussen, fietsen en voetgangers is onoverzichtelijk, gevaarlijk eigenlijk vooral voor de voetgangers. Geen wonder dat er regelmatig ongelukken gebeuren. Nadat wethouder Julius Terpstra (CDA) vorige maand alle problemen wat laconiek wegwuifde, neemt hij nu, na vragen van raadslid Alyssa Voorwald (VVD), toch maatregelen. Een zebrapad voor de Jumbo, misschien wethouder? “Nee, dát beveel ik niet aan”.
door Hans Schuurman
Sinds het begin van de bouwwerkzaamheden voor bioscoop De Geus is de verkeerssituatie rond het Stationsplein een janboel het verleggen van de Stationsweg vorige maand bracht daar nauwelijks verandering aan. In 2021 vonden hier 5 ongelukken plaats, in 2022 waren het er 8. Bij de beoordeling van deze aantallen moet wel gedachten gehouden worden dat het deels corona jaren waren én dat de gemeente een verkeersincident pas een ongeluk noemt, als er hulpdiensten bij betrokken waren.
Sinds 21 oktober zet de gemeente verkeerscoaches in om onder andere te voorkomen dat er langs de bouwhekken wordt gelopen. Op het Stationsplein voor Leiden C.S. ter hoogte van de nieuwe Jumbo werd bebording voor voetgangers geplaatst en markering waar die moeten oversteken. Volgens Terpstra vertelt dat begin volgend jaar met plantenbakken de voetgangers route beter wordt aangegeven. Daarnaast wordt onderzocht om deze Jumbo-oversteek iets te verbreden om in het midden van de weg een vluchtheuvel te kunnen aanleggen. Met al die maatregelen beoogt de gemeente het bus perron vanuit die richting veiliger te maken. Ook de zichtbaarheid van het fietspad langs het Taxipalet en de fietsenstalling Lorentz wordt verbeterd in januari/februari volgend jaar, belooft Terpstra. Maar als alle veranderingen zijn beklijfd, kan de rol van de verkeercoaches weer worden afgebouwd, vindt hij.
Zebrapad
Waarom geen veilige voetgangersoversteekplaats met een zebrapad voor de Jumbo, wethouder? Terpstra: “Een zebrapad op deze locatie is om verschillende reden niet aan te bevelen. Het geeft een gevoel van schijnveiligheid, voetgangers zijn daardoor geneigd minder voorzichtig te zijn en steken plotseling over”. En hij vervolgt: “Bovendien wordt de voorrangsregel nogal eens door fietsers genegeerd”. Of wil Arriva het absoluut niet? Dat de stadsbussen door zo’n zebrapad veel hinder hebben, relativeert Terpstra in het gesprek. “Natuurlijk speelt dat ook mee”. Maar de buschauffeur die een tiental meters verder zijn zijn passagiers laat uitstappen is meer uitgesproken. “Als daar een zebrapad wordt aangelegd, meneer, kom ik never nooit van deze plek, kan ik wel een langparkeer vergunning aanvragen en rijdt geen bus meer op schema.
In het eerste kwartaal van 2023 wordt de verkeerssituatie door Politie, Arriva, Voetgangersbond, Gehandicapten Platform en Koninklijke Visio alsmede het expertcentrum voor blinden en slechtziende mensen, opnieuw beoordeeld. Tevens wordt een externe verkeerskundige ingeschakeld voor eventuele verbeteringen in de verkeerssituatie.