Met autoluwe binnenstad ook minder bussen  

Het stadsbestuur wil uit verkeersveiligheid- en milieuoverwegingen een autoluwe binnenstad, de Stationsweg en Steenstraat worden busvrij. De gemeenteraad stemde daarvoor al in met een verkeer beperkende ‘knip’ op de Turfmarkt en de Rijnzichtbrug. Als de bussen via  de nieuwe centrumroute Hooigracht en Langegracht gaan rijden verdwijnen de lijnen 45 en 500 uit de Breestraat.  De overblijvende bussen worden verdeeld over de centrumroute en de Morsweg.

door Hans Schuurman

Er is dit jaar verkeersonderzoek verricht naar de gevolgen van de knips en het verleggen van de bus routes en gebleken is dat  hiervoor veel kruispunten en rotondes, tot aan de Stevenshof toe, aangepast moeten worden. Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond vinden dat onderzoek te kort schiet. Volgens de Fietsersbond wordt de positie van de fiets zwaar onderbelicht, terwijl de fietsers de gevolgen op de kruispunten en rotondes wel degelijk voelen. De Fietsersbond wijst erop dat de route Haagweg – Rijnzichtbrug – Morsweg-Station veel belangrijker wordt voor fietsers en door de combinatie met bussen en de bushalte bij de Morspoort ook gevaarlijk.

Busluwe binnenstad?

Rover vindt dat de gemeente behalve een autoluwe binnenstad ook een busluwe binnenstad creëert. De gemeente heeft aan het bureau dat het verkeersonderzoek voor hen doet, meegegeven dat er met maar twee stadslijnen met ieder een halfuur dienst door de Breestraat hoeft rekening worden gehouden. Dat gaat dan om 125 bussen, samen in beide richtingen, op een werkdag. Nu gaan er 850 bussen door de Breestraat. Daarvan gaan er in januari 400 naar de centrumroute en blijven er 450 over.

Bij de enkele jaren geleden genomen besluiten over de Breestraat werd bepaald dat er nog 325 over zouden blijven. En bij het twee jaar geleden gehouden eerste onderzoek naar andere bus routes, met o.a. de variant over de Rijnzichtbrug, bleek dat met dit aantal bussen een aparte fietsbrug naast de Rijnzichtbrug nodig is. Rover vindt dat het huidige verkeersonderzoek te kort schiet om alle noodzakelijk maatregelen en kosten inzichtelijk te maken. En als de Rijnzichtbrug niet wordt aangepakt is het straks niet meer mogelijk om het gewenste aantal bussen hier overheen te laten rijden en kan de drukste halte in de Breestraat niet goed meer bediend worden.

Dit jaar is een nader verkeersonderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van de knips en het verleggen van de bus routes. Het blijkt dat er veel kruispunten en rotondes. Dit onderzoek wordt deze week in de raadscommissie besproken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *