Bij een heen en weer wandeling door de Haarlemmerstraat kom je er achter dat meer dan 50% van de winkels haar deuren nog open of half open heeft staan. Deuren van de meeste filialen van winkelketens staan wagenwijd open, behaaglijk voor de voorbijgangers. Verschillende halfopen deuren hebben op de dichte deurhelft een roze bord met ‘OPEN’.
door Hans Schuurman
De actie de winkeldeuren dicht te houden met energie- en kostenbesparend oogmerk, werd in gang gezet door gemeente en Centrummanagement Leiden en vindt helaas nog beperkte weerklank. De terughoudendheid van winkeliers is uit vrees dat klanten hun dichte deur voorbij lopen.
In de november vroegen GroenLinks en Partij voor de Dieren in de gemeenteraad aandacht voor deze manier om op stookkosten en milieu te besparen. Na een oproep van het Centrum management kreeg zij 80 verzoeken voor een bordje met de tekst ‘Natuurlijk zijn wij open, de deur is alleen dicht om energie te besparen’, vertelt centrummanager Gijs Holla..
Op 23 november werd een binnenstadborrel gehouden waar Gijs Holla en wethouder Fleur Spijker de oproep deden aan winkeliers hun deuren dicht te houden. Diezelfde avond namen al tientallen ondernemers een deurbordje mee, vertelt de eerste.
Volgens branchevereniging INretail kunnen ondernemers door de deuren dicht te houden, tijdens het stookseizoen zo’n 40% op de stookkosten besparen. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat dichte winkeldeuren, mits er maar op ooghoogte te lezen is: ‘Wij zijn open’ bezoekers nauwelijks weerhoudt naar binnen te gaan. In Haarlem heeft de gemeente winkeliers en andere ondernemers een energiescan aangeboden, waarmee zij kunnen kijken welke maatregelen hun energieverbruik verlaagt.
Gijs Holla is verheugd dat er zoveel ondernemers een bordje willen hebben. “We hebben er zelfs borden bij moeten laten maken”. “De komende weken blijven we ze verspreiden onder de ondernemers dus op steeds meer plekken zal ons opvallend roze bordje te zien zijn en de deur dicht”.