De Wijkvereniging Stevenshof is maakt zich zorgen over de gevolgen van een autoluwe binnenstad voor haar bewoners. Zij vrezen dat de binnenstad verkeersdrukte zich verlegt naar hún wijk. Bovendien zien zij met lede ogen dat frequentie van busverbinding richting Breestraat verminderd. “Voor ons geen lusten maar wel lasten”, schrijven zij aan het college van B&W en de gemeenteraad.
door Hans Schuurman
De wijk Stevenshof, met hun verkeersslagader de Stevenshofdreef is bereikbaar over De Groote Vink en via de rotonde bij de Ommedijkseweg/Haagse Schouwweg. Het verkeer op de doorgaande weg de Stevenshofdreef staat volgens de wijkraad al onder druk vanwege de autonome groei verkeersgroei hetgeen nog verslechterd wordt de komende Rijnlandroute, bouwplannen van de wijk Westerpoort (Holiday Inn) en de mogelijke vestiging van een tweede of enige Leidse Milieustraat aan de rand van hun wijk. Invoering van een autoluwe binnenstad zal het autoverkeer op de Stevenshofdreef zeker doen toenemen. “Wordt de Stevenhofdreef een soort Churchilllaan”, vragen zij zich vertwijfelt af.
Volgens de wijkvereniging heeft de Stevenshof nog steeds last van de eertijds genomen corona-aanpassingen van Arriva. Er rijden minder bussen op de lijnen 1 en 2 plus 3 en 4 in de avonduren en op zondag. De wijkvereniging is bang dat Arriva dat zo laat in 2023 en 2024. Waar blijft de belofte van het stadsbestuur dat elke wijk een goede rechtstreekse verbinding moet hebben met de centrumhalte Breestraat? De wijkraad vindt dat die verbinding steeds slechter wordt als er straks maar 2 buslijnen over de Breestraat gaan rijden. “Een gigantische achteruitgang voor de Stevenshof reizigers”, vindt de wijkvereniging.
Zij vragen het college van B&W de beslissingen over de autoluwe binnenstad uit te stellen met hen om de tafel te gaan ter bespreking van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid voor bewoners van de Stevenshof.