Centrumroute goed voor bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad

Vorige week werd de Centrumroute met R-bus lijn 400 in gebruik genomen. Deze bus rijdt niet meer door de Breestraat, ze laat de binnenstad links liggen. Er blijven natuurlijk wel stadsbussen door de Breestraat rijden. Tien jaar van plannen, rekenen en tekenen gingen vooraf aan de noodzakelijke wegaanpassingen. Het doel: Binnenstad autoluwer en verkeersveiliger voor fietsers en voetgangers.

door Hans Schuurman

Meer dan een decennia werd gewerkt aan het centrum(bus)route. Het begon met de ingrijpende aanpassing van het kruispunt bij de Jan van Houtbrug. Vervolgens ging de Hooigracht een paar jaar op de schop om deze rommelige weg in een laan met bomen en fatsoenlijke parkeerplaatsen te veranderen. En de laatste metamorfose onderging de Langegracht waar de statenmakers hun hielen op het Schuttersveld nog maar net gelicht hebben.

Met de Centrumroute is de binnenstad nog beter bereikbaar aldus provinciaal bestuurder Frederik Zevenberg, als VVD-raadslid maakte hij de hele planningsontwikkeling van dichtbij. En wethouder Ashley North (GL) ziet zijn ideaal, een leefbare stad door terugdringen van de auto uit de binnenstad dichterbij komen.

Minder bussen door de Breestraat

Sinds 8 januari 2023 rijden de R-netbussen op lijn 400 van station Leiden Lammenschans via de Jan van Houtbrug, Hooigracht, Langegracht en het Schuttersveld naar station Leiden Centraal. En nu lijn 400 en ook lijn 45 over de Langegracht en Hooigracht rijden en niet meer door de Breestraat en Stationsweg, rijden over de Breestraat en de Stationsweg zo’n 40 procent minder bussen. Met de Centrumroute wordt de binnenstad nog beter bereikbaar vanuit verschillende richtingen, zo zijn er haltes bijgekomen aan het begin van de Haarlemmerstraat (halte Pelikaan) en bij de kruising van de Hogewoerd en de Sint Jorissteeg (halte Hogewoerd), maar is ook de Langegracht goed bereikbaar met het openbaar vervoer (halte Energiepark).

De busrit met lijn 400 wordt wel iets langer, mede omdat lijn 400 3 maal in plaats van 2 maal stopt bij een halte. De intelligente verkeerslichten zijn dusdanig afgesteld dat de buslijnen prioriteit krijgen boven het autoverkeer Of een langer busrit ook een meerprijs van het kaartje betekent, kwam even niet er sprake. Er zullen meer en andere passagiers gebruik gaan maken van deze lijn, verwacht de gemeente. Het reizigersaantal van bus 400 groeit na ingebruikname en heeft in de spits het maximale aantal busritten bereikt, denkt zij. De buschauffeur, de belangrijkste ‘bestuurder’ in de bus vertelt mij dat alle voorspellingen van de heren voorbijgaat aan een aspect: de drukte van het verkeer op dat moment.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *