Voorbij rijdend aan het benzinestation en autoverhuurbedrijf begin Hoge Rijndijk, vermoed je achter de gevel geen enorme loodsen. Nou, één ervan is meer dan 100 meter diep. Hier stalden onze (over) grootvaders hun automobiel, gingen er op de fiets heen wanneer ze op zondag uit rijden gingen. Deze loodsen maken plaats voor 38 grondgebonden woningen met twee binnentuinen. Dit J.P. Blokhof is één van de plekken waar bouwwethouder Julius Terpstra (CDA) plannen voor heeft.
door Hans Schuurman
In het J.P. Blokhof, genoemd naar de aangrenzende straat, komen 26 koop- en 12 sociale huurwoningen variëren in grootte van 49 m2 tot 160 m2. Woningcorporatie Portaal begint dit jaar met de bouw. Het tankstation blijft en ook de autoverhuurder houdt z’n kantoortje. Deze locatie van de Hoge Rijndijk is dicht bij een druk kruispunt. Het hof met 38 huizen wordt ontsloten voor fietsers en voetgangers met een steeg op de PJ Blokstraat. De gemeente: “In het ontwerp is gezorgd voor een verkeersveilige ontsluiting van hun parkeergarage, ook ontsloten op de P.J. Blokstraat, door het toepassen van een stoplicht en een speedgate”. De gemeente verzekert desgevraagd dat er slechts sprake is van een zeer beperkte verkeerstoename door de omliggende straten, waardoor de verkeersafwikkeling hier op een verkeersveilige manier plaatsvindt.
Willem De Zwijgerlaan
Langs de Willem De Zwijgerlaan zuidzijde, worden de 5 blokken verouderde portiekflats, de nummers 233 t/m 411 afgebroken. De dichtgetimmerd ramen kondigen spoedige sloop aan. Er komen 157 woningen voor terug, waarvan 112 sociale huur. De bouw wordt nauwelijks hoger om het wijkje erachter niet meer te hinderen. Portaal bouwt appartementen in oppervlakte variëren van 70 tot 80 m2 en van 45 en 42 m2. Hebben de oude bewoners een terugkeer garantie? “Ja”, antwoordt Terpstra, maar volgens hem wijzen landelijke cijfers uit dat slecht 18% hiervan ook gebruik maakt. Omdat de huur hoger wordt? “Wellicht speelt dat ook een rol”, antwoordt de bouwwethouder, “maar meestal is men inmiddels vertrouwd geraakt met de nieuwe woonomgeving en eventuele hogere huur wordt vaak gecompenseerd door de lager energielasten door betere isolatie’.
Het bedrijventerrein langs de Rooseveltaan, begrensd door Kuipers-Rietbergenstraat, Montgomerystraat en Van der Helmstaat wil de gemeente op termijn, wil de gemeente op een termijn van 15 tot 20 jaar, tot woon en werk bewoning transformeren. Ondernemers in deze en omliggende buurten, zijn helemaal niet blij met deze ideeën. Zij publiceerden een pamflet dat begint met de waarschuwing dat de gemeente aan het bestemmingsplan morrelt en beschuldigen het stadsbestuur van ‘uitrookbeleid’.
De Waterlelie
‘Nee, ‘gezelliger is het verzoek van De Vrienden van de Leidse Hout, voor de bouw van een speeltoestel gecombineerd met een berging voor klapstoelen vlak bij de muziektent. De concerten in de muziektent ‘De Waterlelie‘ verheugen zich in een groeiende populariteit en de huidige stoelenberging onder het podium wordt te klein.