Omwonenden bezorgd over nieuwbouw aan hun overkant

Op Google maps zoek je tevergeefs naar de Watergeuskade. De weg langs de noordoever van de Trekvliet bestaat nog niet. Op het aangrenzend bedrijventerrein, Zoeterwoudseweg 5 t/m 11d worden op 7.000 m2 bedrijfsruimte ca. 300 woningen gebouwd “Er heerst een nijpend woningtekort in Leiden”, zegt bouwwethouder Julius Terpsta (CDA). “De bouwplannen houden volstrekt geen rekening met omwonenden en de toekomstige bewoners”, werpt Marion van Dongen de voorzitter van wijkvereniging Cronestein tegen.

door Hans Schuurman

Bij de stadsbestuur vorming (GroenLinks, D66, PvdA en CDA) werd afgesproken dat er tussen 2021 en 2030 in Leiden 8.800 extra woningen bijgebouwd werden om aan de woonbehoefte te voldoen. Op de plaats waar nu AutoXL, CarwashXL, Carpetright, Autom, Vlietlijn en Provos zitten, komen 4 appartementengebouwen van ca. 40 meter hoog. Het college schetst een beeld dat vergroend wordt en alles in een parkachtige omgeving wordt omgetoverd. “De openbare groene (Watergeus)kade krijgt een natuurlijke oever, met paden langs en tussen de bebouwing. Onder het plangebied komt een enkellaagse ondergrondse parkeergarage voor bewoners. Parkeervergunningen voor de omgeving worden niet uitgegeven door de gemeente”.

“Ik wil graag vooropstellen dat wij echt niet tegen de bouw van de woningen zijn”, zegt het woordvoeder van de bewonersbelangen Watergeuskade, Marion van Dongen. “Natuurlijk willen wij betaalbare woningen bijvoorbeeld voor onze werkende jongeren”.  En zij vervolgt: “Vanaf 2018/2019 zijn we in gesprek met de projectontwikkelaar Van Rhijnbouw om te zorgen dat deze nieuwbouw pást in de wijk”. En na 2 jaar overleggen, veronderstelden wij dat goeddeels aan onze wensen tegemoetgekomen was. Maar na een lange stilte kwam de gemeente in 2020 met FSD, een heel andere projectontwikkelaar, op de proppen. “Nu, in 2023, blijkt dat FSD gewoon weer het plan uit 2020 presenteert ons geen enkele ruimte latend voor aanpassingen”, vertelt Van Dongen. “Wij zijn uiterst teleurgesteld in de gemeente”.

Van Dongen: “Aan onze wensen voor verschillende hoogte accenten van de woontorens wordt niet voldaan, er komen 40 meter hoge massieve woningblokken. Slechts smalle doorgangen tussen de appartementengebouwen staan in het plan, waardoor veel nieuwe bewoners zich in de slagschaduw van de hoogste woontoren bevinden. En die parkachtige omgeving waar de gemeente zo de mond vol van heeft, is in werkelijkheid wat plukjes plantjes in groenlapjes tussen de woonblokken”.

Wij hebben er bovendien geen goed gevoel bij dat de sociale huurwoningen, niet door woningcorporaties gebouwd, op termijn als koophuizen verkocht gaan worden. We zijn er ook evenmin gerust op, gezien de rapporten over wind, zon en verkeer, dat nog legio problemen gaan opduiken. Omdat de 144 plaatsen in de parkeerkelder gelimiteerd is, vrezen wij dat door bewoners (600) en bezoekers (80) van de terugkerende sportschool, veel auto zoekverkeer in de buurt ontstaat. Wij vertrouwen erop dat bij de gemeenteraad bij haar behandeling op deze pijnpunten verbeteringen aanbrengt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *