Op 12 maart wordt de Tjalmaweg, de verdiepte verbinding tussen Leiden en Katwijk, gedeeltelijk geopend. Het is het eerste onderdeel van de Rijnlandroute die het dorp Valkenburg ontsluit en de autoverbinding vormt tussen A44 en A4. De ir. G. Tjalmaweg of N206 heeft 2 x 2 rijstroken een groenstrook met voetpad en een snelfiets pad naar Katwijk dat nog voor de zomer gereed zijn.
door Hans Schuurman
Geri de Bijl, project directeur van Boskalis, vertelt dat zondag 12 maart om 0.600 uur de twee zuidelijke rijsstroken open gaan en daarop voorlopig nog het verkeer in twee richtingen rijdt. Dit verkeer tussen Leiden en Katwijk moet voorlopig nog met een aangepaste snelheid van 50 kilometer per uur rijden. Mogelijk volgende maand worden de beide rijstroken in gebruik genomen. Er komt later het jaar een parkstrook aan de noordelijke kant van de N206 met een voetganger en een snelfietsroute tussen Leiden en Katwijk
Romeinse namen
De Tjalmaweg bij Valkenburg met 2 x 2 rijstroken is verdiept aangelegd en heeft twee ongelijkvloerse kruisingen. De nieuwe weg draagt bij aan de regionale bereikbaarheid en een (betere) ontsluiting van het dorp Valkenburg én biedt toegang tot het voormalige Marine vliegkamp waar ca. 560 woningen gebouwd worden. De beide fly-overs, Valkenburg-Oost en Valkenburg-West krijgen namen die de Romeinse tijd verwijzen. Praetorium Agrippinae, is de naam van de Romeinse nederzetting zo’n 40 vóór Christus nabij de dorpskern lag en Castra is de naam van een versterkt legerkamp indertijd plaats biedend aan 5.000 romeinse soldaten.
Corbulotunnel.
De N206, ir.G.Tjalmaweg is een onderdeel van de Rijnlandroute, het grootste infrastructurele project dat de provincie Zuid Holland ooit liet bouwen. De Rijnlandroute, wegverbinding met Katwijk en verbindingsroute tussen A4 en A44 bij Leiden. En hoe loopt deze wegverbinding van Oost naar West ten zuiden van Leiden? De Rijnlandroute takt af van de A44 bij knooppunt Ommedijk (tussen Leiden en Wassenaar), loopt verdiept onzichtbaar, reuk- en trilling loos langs de Stevenshof, duikt ondergrond door Corbulotunnel en onder de een stukje Voorschoten (voormalige Zilverfabrieken de Vliet) en komt weer bovengronds bij het recreatiegebied de Vlietland, waar ze met twee kunstige spaghetti luchtwegen aansluit op de twee richtingen van de A4. De kosten van de Rijnlandroute zijn begroot op 1 miljard euro, dat is een één met negen nullen. De noodzaak van deze prijzige aanleg in minder dan tien woorden: Verdeling van huidige en toekomstige verkeersgroei. In de tweede helft van 2024 is de klus geklaard voor de N434 met de Corbulotunnel. Het projectdeel Europaweg wordt als laatste aangelegd, daarvoor loopt momenteel de aanbestedingsprocedure.