Maakt de gemeente het met haar parkeerbeleid zo duur en lastig voor haar inwoners dat zij de auto weg moeten doen? IJsbrand Olthof (D66) steunt het parkeerbeleid van het stadsbestuur maar wil de regels voor bepaalde groepen en professies versoepelen. Brengen (meer) uitzonderingen op de regel verwarring en/of tasten zij de acceptatiegraad aan? Donderdag praat de gemeenteraad over het Leids parkeerbeleid.
door Hans Schuurman
Leiden is tot aan de stadsgrens nagenoeg volgebouwd. Alleen Den Haag overtreft onze stad als dichtst bebouwde stad van Nederland. Parkeerregulering in grotere steden is daarom onontkoombaar wil je ‘t leefbaar houden. De Leidse bouwambitie, in 2030 moeten maar liefst 8.800 woningen bijgebouwd zijn, benadert bij sommigen aan het gevoel van claustrofobie. Doch nieuwbouw is nodig om aan de vraag te voldoen.
De Leidse ruimte moet evenwichtig verdeeld worden tussen wonen, verkeer, recreatie en groen. Volgens staand beleid worden bij nieuwbouw geen nieuwe parkeervergunningen uitgegeven en voor de binnenstad en geldt dat jaarlijks het aantal parkeervergunningen met 3% verminderd wordt. Dus als je persé een auto wilt, of die voor je werk nodig hebt, moet je flink betalen.
Onze stad kent 3 parkeerzones. Gebied A: De Binnenstad (€ 48 per kwartaal); B. De schil rond de binnenstad (54 euro per jaar) en nu in e raad aan de orde C. de buitenwijken met uitzondering van de Merenwijk, Stevenshof, Waardeiland en Roomburg.
Rafelrandjes
“De rafelrandjes van het parkeerbeleid moeten wij aanpassen”, zo formuleert IJsbrand Olthof (D66) zijn politieke wens. Volgens hem moet in het huidige parkeerbeleid (meer) ruimte geboden worden om leden van bepaalde beroepsgroepen tegemoet te komen en meer rekening te houden met kwetsbare Leidenaren”. De kraamverzorgsters noemt hij als voorbeeld. Zij zijn 24/7 oproepbaar en kun je verwachten van de vrouw die op bevallen staat dat die nog snel even voor komst digitaal een parkeerplekje voor haar zorgster reserveert? En de mantelzorger die even wil aanwippen voor koffie bij haar moeder, moet die een parkeerbon riskeren? Voor sommige ouderen, gehandicapten of gewoon mensen slecht ter been geldt nu dat zij met een parkeervergunning overal hun autootje mogen neerzetten. Is dat een verbetering als nergens in de straat plaats is?
Olthof vraagt donderdagavond aandacht voor bewoners in Meerburg die nu met betaald parkeren te maken hebben. Voor hun te slopen sociale huurwoningen hebben zij een parkeervergunning. Verliezen zij die bij terugkeer naar hun vernieuwde woning? En wordt bij opsplitsing van een woning, waar rechtens twee vergunningen bij horen , een parkeervergunning verstrekt aan de nieuwe bewoners?
‘Geef auto’s de ruimte roepen de blijde rijders van rechts’. Iedereen op de (bak) fiets of lopen naar de dichtstbijzijnde Ov-halte’, schalt het van links. Lukt het Olthof met praktische uitzonderingsregels en ingecalculeerd risico de rafelrandjes van het parkeerbeleid te herstellen?