In de week dat bewoners van het Houtkwartier en naastliggende wijken geraadpleegd werden over verkeersdoorstroming en -veiligheid van onder anderen de Posthofrotonde stond op 20 april op ‘Nextdoor’: “Wie heeft de aanrijding met doorrijden gezien op het kruispunt Rijnsburgerweg – Kagerstraat, rond half 3? Een fietser werd hier aangereden door een grijze auto …”.
door Hans Schuurman
“Deze mededeling is meer betekenisvol dan het rapport dat ons maandagavond gepresenteerd werd”, becommentarieert Wim Scholten, wijkvoorzitter Houtkwartier. Volgens hem waren de aanwezige buurtbewoners zeer ontevreden over de vrolijke manier én de gepresenteerde onderzoekgegevens en met name over de geflatteerd cijfers van onderzoeksbureau Witteveen en Bos gebaseerd op ‘geregistreerde’ gegevens, dus alleen die van politie en ambulance. “Als je als fietser opstaat na een aanrijding, is het ongeluk een naamloos incident geworden”, merkte een van de aanwezigen smalend op.
Het verkeer op de gevaarlijke Posthofrotonde loopt twee keer per dag hopeloos vast. In een straal van 500 meter ervan bevinden zich het LUMC met parkeergarage, Universiteit, Hogeschool, 12 scholen, 9 kinderdagverblijven en recent gebouwde appartementen complexen. Omwonenden beklaagden zich boos en ongerust over het kortzichtige beleid van achtereen volgende stadsbesturen die omgeving maar vol stopten met gebouwen. ‘De verkeersdoorstroming én veiligheid moet verbeterend worden op de verbinding door het Leiden Bio Science Park (LBSP) de Posthofrotonde, kruising Sandifortdreef- Wassenaarseweg en de Darwinrotonde. Al jaren zorgen de talrijke voetgangers en fietsers in de spits voor opstoppingen, bij de rotonde op de Darwinweg ontstaat een file van auto’s die zich vaak uitstrekt tot aan de Plesmanlaan’, schrijft de gemeente.
Doorstroming
Witteveen en Bos ontleenden haar bevindingen aan een bronnenonderzoek en observatiecamera’s die op de Posthofrotonde en kruising Sandifortdreef er een week in maart gehangen hadden. Volgens deze onderzoekers rijden op de Posthofrotonde in een drukke (ochtend) spits 3.300 auto’s en passeren 5.500 fietsen. Bij het noemen van het aantal ongevallen ontstond een discussie met het verontwaardigd publiek. Scholten: “Het is al 10 jaar een hot item in het Houtkwartier, en het wordt met de dag erger. In onze wijk zijn 250 kleine kinderen, 5.500 scholieren verkeersdeelnemer(tje)s en er gebeuren veel ongelukken en nog meer bijna ongelukken. Ouders en onze oudere bewoners zijn bang”. “Uw gepresenteerde feiten kloppen niet. Dit is geen basis om verder te gaan”.
Oplossingen
Maar welke korte termijn oplossingen brengen wél verlichting, werd vervolgens aan de aanwezigen gevraagd. Genoemd werden : Inschakelen van verkeersregelaars, een enkele rijrichting voor fietsers op Posthofrotonde, stoplichten plus snelheidsbeperking van auto’s, b.v. 30 km/ uur.
“De herstructurering van rotondes is niet los te zien de stationsomgeving”, aldus nabij wonende Hugo Primus: “De gemeente Leiden bereid zich samen met vele instanties voor op plannen om het NS-station aan te passen, het busstation en de buslijnen te heroverwegen en heeft plannen voor woningen, kantoren en winkels die hun sporen nalaten in het verkeerspatroon van de Posthofrotonde.