Het aantal fietsparkeer plekken achter de Hartebrugkerk, wordt meer dan verdrievoudigd, de openingstijden verruimd en een openbaar (gehandicapten) toilet ter plaatse gebouwd. Met de verruiming van fietsenstalling hoopt wethouder Ashley North het ‘wild fiets parkeren’ in het perk er tegenover te beteugelen. Maar niet iedereen deelt het optimisme van wethouder North over handhaving van deze publieksirritatie.
door Hans Schuurman
Het huidige aantal fietsparkeer plekken achter de kerk, nu 110, wordt verruimd naar 350, met plaats voor minimaal 40 ruimtevretende buitenmodelfietsen en 4 bakfietsplekken. De openingstijden zijn, net als van de Waagstalling, dagelijks van 08 00 uur tot 01.00 uur en zondags van 11.00 uur tot 22.00 uur, plus de zelfde tijden op sommige feestdagen. De gratis fietsenstalling komt onder beheer en toezicht van de gemeente en dan verdwijnt meteen het strenge bordje op de stallingtoegangsdeur : ‘Deze fietsenstalling is alleen te gebruiken door Kerkgangers van de Hartebrugkerk tijdens Kerkdiensten en gebruikers Romanuszaal, behalve op Zaterdag.
Leefbaarheid
De gemeente verwacht dat de nieuwe (openbare) fietsenstalling zorgt voor minder geparkeerde fietsen op straat waardoor
de leefbaarheid en toegankelijkheid in de binnenstad verbetert. North: “Eén op de acht geparkeerde fietsen in de Leidse binnenstad zijn zogenaamde ‘weesfietsen’. Dat zijn fietsen die langer dan een maand op de zelfde plekje staan”. Hij baseert deze wijsheid op een mini-onderzoek van de gemeente waarbij een medewerker een krijtstreepje met datumvermelding op een fietsenband zette in die straten en stegen van het centrum waar fietsen veel overlast bezorgen. Vier weken later vond men het krijtstreepje intact terug. Foute boel, dus.
Gemeente op achterstand
Wrakfietsen, een fiets met (minimaal) twee mankementen, bijvoorbeeld geen zadel én een lekke band, daar trad de gemeente de afgelopen maanden succesvol tegenop. Met deze grote schoonmaak werden ca. 1.300 ongebruikte en dus ook onbruikbare fietsen van straat gehaald. Maar in de strijd tegen de talrijke weesfietsen staat de gemeente bij gebrek aan regelgeving op achterstand. Een fiets mág namelijk op het trottoir staan en zomaar verwijderen kán de gemeente niet. En als de langparkeerders onoverkomelijke barrière vormen voor rollators of slechtzienden laat struikelen? Er moet een wettelijke basis voor zijn voor verwijderen. Zoals die rond het Leiden C.S. werd ingevoerd. North verontschuldigt zich wat bedeesd dat er nog geen voldoende handhaving menskracht is en bekend is dat de (tweede) vrachtwagen die sta-in-de-weg fietsen inlaad en afvoert nog in bestelling is.
De aanleg van de fietsenstalling en de bouw van Romanuszaal kost ca. € 4,4 miljoen, dat is exclusief het openbaar (gehandicapten) toilet. De bouw start in 2025 en wortdt eind 2026/begin 2027 opgeleverd. Dan verdwijnt ook de zaterdag pop-up fietsenstalling.