De verkeersplannen van het Houtkwartier liggen uitgespreid op tafelvoetbaltoestellen in de recreatiezaal van het Driestar College. Keerlussen, verkeersplateaus, fietssluizen en snelheidsbeperkingen, staan op papier. Maar de plannen sluiten niet aan op de éénrichtingverkeer wens voor fietsers rond de Posthofrotonde en helpen evenmin sluipverkeer tegengaan door de Raadsherenbuurt.
door Hans Schuurman
Het verkeer in en rond het Houtkwartier loopt twee keer daags hopeloos vast. In een straal van 500 meter ervan bevinden zich het LUMC met parkeergarage, de Universiteit, Hogeschool, 12 scholen, 9 kinderdagverblijven en recent gebouwde appartementencomplexen. Fietsers en ouders die met de auto kinderen afzetten voelen zich niet veilig in het verkeer. Op bepaalde tijden van de dag is het gewoon te druk en onveilig voor de verkeersgebruikers en onverdraagbaar voor veel bewoners.
“Wel blij zijn we met de invoering van deze maximumsnelheid”, aldus Wim Scholten, voorzitter van de wijkvereniging Houtkwartier. En op verschillende plaatsen worden nu drempels en verkeersplateaus gelegd om de snelheid van auto’s af te remmen pus fietssluizen tegen sluipverkeer. Bovendien met een keerlus het haal- en brengverkeer faciliteren om auto’s van ouders te laten keren.
Prioriteit.
Maar de wijk heeft andere prioriteiten dan de gemeente. Voor de bewoners is de Posthofrotonde prioritiet 1, aldus Scholten. Hij is niet tevreden dat aan deze grootste verkeersveiligheid grief geen aandacht werd besteed. Op de inspraakavond over de Posthofrotonde van 17 april putte hij nog hoop uit de felle reacties van omwonenden en de onverholen kritiek die het extern ingehuurde onderzoeksteam voor haar kiezen kreeg. “Kinderen en ouderen zijn bang op de Posthofrotonde”, werd geroepen. “Maar het heeft niet geholpen”, zegt Scholten teleurgesteld.
‘Kunnen we nog wat doen Wim, hoe moet mijn kind straks veilig op de fiets naar school in Leiderdorp?’, vraagt de mevrouw naast hem. “Schrijf naar de gemeente dat je de verkeerssituatie te gevaarlijk vindt en als burgermaatregelen verlangt,” antwoordt Scholten.
Geen enkel response kreeg het Houtkwartier van de gemeente over het navolgen van hun eerder zelf geïnitieerde invoering van een maximumsnelheidsmaatregel naar 30 km/per uur. Scholten vertelt dat een aantal wijkbewoners op een avond het initiatief namen en in de wijk overal maximum snelheidsborden van 30 km/per uur ophingen. “En als de borden werden verwijderd, hingen zij de volgende dag gewoon weer een nieuw bord op.
Scholten: “De wijk is van mening dat aan veel zorgpunten wel erg makkelijk voorbij wordt gegaan en dat op een onzekere lange baan worden geschoven. Het gaat allemaal bijzonder traag, bewoners voelen zich niet gehoord en zijn ontevreden”.
De verkeersplateaus, de keerlus en fietssluizen worden de komende twee jaar aangelegd. Daarbij wordt in de weekenden en in de schoolvakanties gewerkt.