Singelpark krijgt de Jan van Hout beleving erbij

Op de Jan van Houtkade is de Singelpark beleving nu ver te zoeken. Druk verkeer richting Koepoortsbrug, veel geparkeerde auto’s, een versteende omgeving en de begroeiing langs het water is op weg naar een wildernis. Maar een complete gedaanteverwisseling is aanstaande. Volgend jaar wordt de Singelpark wandelaar onthaalt op de ‘Jan van Houtkade beleving’.

door Hans Schuurman

Het is het oudste gedeelte van het Singelpark, de Jan van Hourkade, waar waltoren Oostenrijk stond en de contouren van waltoren Bourgondië nog zichtbaar zijn. Bij de herinrichting wordt de helft van de huidige parkeerplekken op de Jan van Houtkade gebruikt voor groen en verblijfsruimte. Er komt over de kade een smalle baan van stenen, precies daar waar de oude stadsmuur stond. Hier wordt de Singelparkroute aangelegd met houten vlonders voor het oeverpad.

Ook op de Koepoortsbrug wordt de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers verbeterd. De buitenruimte en de verbinding tussen de Herenstraat en de Doezastraat wordt aantrekkelijker gemaakt. En bij de herinrichting wordt veel aandacht besteed aan het vergroten van de biodiversiteit.

“Ik ben onder anderen raadslid geworden in Leiden omdat het Singelpark hoog op mijn lijst met favorieten plekjes staat”, schreef Emma van Bree  op haar kennismakingspagina van de gemeenteraad. Vorige week voerde zij het woord namens haar fractie GroenLinks, over het vernieuwing van de Singelparkroute.

Van Bree: “Een prachtig plan hoe die Jan van Houtkade opnieuw wordt ingericht. Dit nieuwste stukje Singelpark brengt de stad 30 extra bomen en heel veel ander en divers groen. Er is er goed nagedacht over inclusiviteit, die beoogt dat iedereen, met of zonder beperking, kan meedoen in de samenleving van dit stukje stad. Het voetpad wordt toegankelijk voor rolstoelgebruikers en heeft voldoende zitplekken om als rustplek te gebruiken. Extra leuk vind ik dat er bloemen komen die op rolstoel hoogte het beste te bewonderen zijn. En best bijzonder vind ik dat de oude stadsmuur met een baan stenen weer zichtbaar wordt gemaakt.

Voor onze partij waren er toch twee moeilijke keuzen te maken. Het kappen van de vleugelnoten op de eerste plaats. Deze bomen zijn namelijk echte wildgroeiers en laten weinig ruimte over voor andere planten. Ook zorgt de groei van de wortels ervoor dat de straatstenen omhoog komen. Daarom worden deze bomen vervangen door andere bomen die meer groen groei toelaten. Verder het bushokje aan de kant van de Koepoortsbrug. GroenLinks vindt het belangrijk dat er een bushokje blijft waar Ov-gebruikers beschut kunnen in- en uitstappen. Dat vinden we belangrijker dan een kleiner hokje waar bewoners wellicht minder last van hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *