De Zoeterwoudseweg, de verbinding tussen de Vrijheidslaan en Lammenschansplein is na een tijdrovende reconstructie eindelijk klaar en dat moest gevierd worden. Wat is nog meer veranderd? “Drukker geworden en veel fiets-auto conflictsituaties”, zegt een bewoner van de Zoeterwoudseweg.
door Hans Schuurman
Op het traject tot de Tomatenstraat is de snelheid teruggebracht naar 30 km.p.u.. Een breed twee richting verkeer dieprood gekleurd fietspad loopt langs de huizenrij en veel groen langs de weg.
Leiden is een echte fietsstad. Fietsen is goedkoop, duurzaam, snel en gezond. Twee van de drie Leidenaren fietst dagelijks en 92% heeft een fiets. De fiets is het belangrijkste vervoermiddel in onze stad, volgens de gemeente.
Voor de verkeersveiligheid van de gebruiker wil Verkeerswethouder Ashley North op zo veel mogelijk plekken in de stad de snelheid op doorgangswegen verlagen. Daarin bevindt jij zich in goed gezelschap want Veilig Verkeer Nederland (VVN) is eveneens een warm pleitbezorger voor de maximumsnelheid van 30 km/u. De norm in de bebouwde kom is nog 50 km/u maar de dominante snelheid in de stad moet 30 worden.
Die zelfde VVN echter zegt op basis van onderzoek dat een derde van de Nederlandse automobilisten zijn maximum rijsnelheid naar 30 echter niet aanpast op deze wegen. Er zijn wel hulpmiddelen voor maar op de gereconstrueerde Zoeterwoudseweg zijn geen fysieke snelheidsremmers aangebracht.
Voorrangskruispunten
Op kruispunten van de Zoeterwoudseweg met de Vrijheidslaan en de Tomatenstaat krijgt de fietser royaal voorrang. Op de aangebrachte markering is niets aan te merken. Omdat de Zoeterwoudseweg drukker is geworden, vermoedelijk ontdekten veel automobilisten deze snelle afsnijroute, zijn fietsers voorzichting van hun voorrngsrecht gebruik te maken. Op de kruispunten van Tomatenstraat en vooral de Vrijheidlaan is het verkeer intensief. Het overzicht is niet optimaal. Je hebt als fietser natuurlijk voorrang maar geeft de auto toch gas en wordt ik zo geschept en lig ik met mijn grootste gelijk aan mijn kant straks in het Alrijne?
Het brede tweerichting fietspad ligt aan de huizenzijde, maar een bezoeker van bijvoorbeeld SportCity, (voorheen Vlietlijn) moet de autoweg oversteken en mede door de daar geparkeerde auto’s is er geen overzichtelijk plaats voor.
Dompertje
Bij het openingsfeestje van de weg is er ook een dompertje voor de wethouder. Leiden werd net uitgeroepen tot één van de onveiligste steden van Nederland. Ze is nr. 2 in de top 10 van gemeenten met de meeste ongevallen met fietsers. Met gemiddeld 10,4 ongevallen per 10.000 inwoners per jaar is dat ruim het dubbele van gemiddelde in Nederland. Middelbare scholieren zijn het vaakst slachtoffer van een fietsongeval maar de kans op ongeval, per aantal gefietste kilometers, is het grootst voor de oudere fietser. Natuurlijk ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij de fietser zelf vindt het stadsbestuur. Een fietshelm dragen promoten en/of een organisatie die ouderen instrueert met e-bikes