Apotheek Servicepunt ’t Joppe lijdt onder personeelstekort

Apotheek ’t Joppe aan de Zwartemeerlaan is nu ‘t servicepunt van Apotheek Tot Hulp der Menschheid aan de Rosmolen. De wachttijden voor klanten lopen soms op tot meer dan een half uur. En behalve over de wachttijden wordt er ook stevig gemopperd over niet tijdig afgeleverde of onjuiste medicijnen. Als gevolg van personeelsverloop missen vaste klanten de vertrouwde gezichten achter de balie. De apotheker Mevrouw Elham Aghazadeh vertelt desgevraagd waarom zoveel misgaat.

door Hans Schuurman

Servicepunt ’t Joppe is nu 5 dagen per week van 10.30 tot 12.30 open. Een afhaalkluis biedt de klanten de mogelijkheid 24 uur per dag medicijnen te halen. Alle Merenwijkers kunnen op werkdagen tussen 08.00 tot 18.00 uur ook terecht bij de Apotheek Tot Hulp der Menschheid aan de Rosmolen. Maar dan missen sommigen het medicijnen afhaal gemak direct na hun huisartsbezoek in Medisch Centrum ’t Joppe. Ze gaan dit afhaalpunt vast sluiten zodra het huurcontact afloopt, fluister mijn buurman in de wachtrij

Op een maandagmorgen staan 10 mensen in de rij op het afhaalcentrum, één apothekersassistente bedient aan de balie. Het schiet allemaal niet echt op. Je ontkomt er niet aan ongewild mee te luisteren naar de klachten. Misverstanden en fouten is wat de klok slaat. Soms liggen medicijnen voor afhaal aangemeld, (nog) niet klaar. Een andere klant komt voor niets omdat het afhaalbericht van het medicijn, al eerder werden opgehaald. Falende communicatie met de door specialisten in Alrijne voorgeschreven medicijnen. De internet reviews van de laatste maanden liegen er ook niet om, waarderingscijfer van tweeën, drieën en vieren.

Openingstijden

Waarom loopt ’t allemaal zo mis apotheker? Mevrouw Elham Aghazadeh: “Allereerst, het servicepunt aan de Zwartemeerlaan gaat niet sluiten. Er is geen huurcontract, ik ben eigenaresse van het pad. Dat ’t Joppe een servicepunt is geworden, houdt verband dat in een zelfstandige apotheek volgens regelgeving een apotheker aanwezig moet zijn. Na maanden vruchteloos adverteren, ben ik er niet in geslaagd zo iemand te vinden. De bekritiseerde dienstverlening wordt veroorzaakt door een schrijnend personeelstekort. Na corona waar wij als dienstverleners in de frontlinie stonden  zijn veel apothekersassistentes van baan, vaak in een heel andere sector, veranderd.

Aghazadeh: “Ik werk hard aan verbetering en personeelsuitbreiding en het eerste wat ik doe als er wat meer personeelsruimte is, zal het verruimen van de openingstijden van het servicecentrum zijn”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *