Gemeente gaat fietsparkeeroverlast bestrijden

Wrakfietsen, weesfietsen en andere fietsen die de doorgang belemmeren, wethouder Ashley North belooft daartegen streng te gaan optreden. Maar fietsen, anders dan met twee mankementen of langer dan een maand in de steek gelaten door zijn baasje, ook in de weg staanders af te voeren is een hachelijke kwestie. Er bestaat geen fietsparkeerverbod in de openbare ruimte.

door Hans Schuurman

Behalve een lelijke aanblik van onze historische binnenstad vormen de kriskras geparkeerde fietsen vaak blokkades voor passerende fietsers, voetgangers, rolstoelgebruikers, kinderwagens en rollators. En hoe vaak wordt de blinden geleide strook door nonchalant parkeerders over het hoofd gezien.

Het stadsbestuur zag met haar verkeersmaatregelen in de binnenstad de toestroom van fietsers met de noodzaak voor fietsparkeerruimte al decennia aankomen. Nu klopt zij zich op haar borst over de maatregelen die zijn neemt het leefklimaat te verbeteren. Leiden is een echte fietsstad geworden. Twee van de drie Leidenaren fietst dagelijks en 92% heeft een fiets. In Leiden is bijna alles op fietsafstand te bereiken is.

Maar de fietser van nu leeft nog steeds met het ingesleten idee, net als de blije autorijder van vroeger, dat hij wil parkeren voor de winkel die hij bezoekt of het café waar hij wat drinkt. In de Stads- en Wijkenquête valt te lezen dat 62% van de binnenstadbezoekers op de fiets komt, en dat de helft van hen de fiets dicht bij de winkel parkeert.

Inwisselen van auto parkeerplekken voor (acht) fietsen te parkeren, schept ruimte. Tijdelijke fiets parkeerplekken rond de binnenstad op zaterdagen heeft al ingang gevonden. En de bestaande bewaakte fietsenstalling onder de Waag, achter de Hartebrugkerk wordt aangevuld met de stalling Mosterdsteeg (stalling Breestraat). 

Nietjes

Bij zijn presentatie van de nota spreekt Wethouder North gewoontegetrouw over fietsklemmen. Het kan onze fietsende wethouder toch zeker niet ontgaan zijn dat fietsklemmen vaak onvoordelig gebruikt worden. Enerzijds omdat iets bredere fietsen, zoals e-bikes meer ruimte vragen én fietsers vrezen dat in een klem geparkeerd hen een slag in het voorwiel oplevert. Ja, fiets parkeren tegen ‘nietjes’ met een ketting diefstalveilig met de aarde verbonden, is beter.

De opruimbeurt in de binnenstad van wrakfietsen en weesfietsen start in januari 2024. Maar die asociaal hinderlijk neergezette fietsen, die doorgaand verkeer hinderen in de stegen van Leiden? BOA’s hebben de opdracht die weg te halen. Of daarvoor extra handhavingspersoneel wordt ingezet, wist de gemeente nog niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *