Dit jaar is het jaar van de Voetganger. Boudewijn Leeuwenburgh van de Voetgangersbeweging Leiden en verkeerswethouder Ashley North zetten zich dit jaar extra in voor de Leidse wandelaar door meer ruimte te bieden. Maar zo’n voetgangers jaar slaagt nooit als de Leidenaren er zelf niet bij betrokken worden. Hen wordt gevraagd een foto te maken van een (on)gewenste situatie op hun favoriete route door de stad en die te sturen naar jaarvoetganger@leiden.nl .
door Hans Schuurman.
In Leiden binnen de singels is alles voor mensen die redelijk ter been zijn, goed te belopen. “Maar die Leidse loper moet wel ruim baan krijgen en daar schort het nog wel eens aan”, aldus Leeuwenburgh. “De Leidse regelgeving is op orde. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) bepaalt dat voetgangers 1,8 meter loopruimte moeten hebben”.
Met Leeuwenburgh lopen we naar de 2 e Binnenvestgracht en daar wacht ons een lange rij fietsen die het trottoir barricaderen. De voetganger is daardoor wel gedwongen op de rijbaan te lopen. “Opgepast”, zegt mijn gids, want er komt net een stadsbus aanrijden. En aan de andere kant van de weg, langs de kegelbaan en Stadscafé Van der Werff, staan ook kluwens fietsen tegen de muur gekwakt. Even verderop, op het Noordeinde staan op het smalle trottoir tegen de huizenrij struikelfietsen. “Hier is de gemeente nu wel goed bezig”, zegt Leeuwenburg, “de bewoners van deze buurt kunnen meepraten over een keuze van 5 fietsstalling plekken”.
“Bij iets verbieden moet je ook een alternatief bieden”, aldus Leeuwenburgh. “De meeste mensen zijn van goede wil en gaan de stalling aanwijzingen wel opvolgen. Want handhaving is het laatste redmiddel”. Als fietsen de toegang beletten, kunnen ze verwijderd worden en de eigenaar kan zijn vehicel weer ophalen op het Waardeiland. Het zelfde lot treft al de zogenaamde weesfietsen, fietsen die twee weken bewegingsloos op bepaalde locaties geparkeerd staan. En wrakfietsen overal in de stad, die fietsen die meer dan één mankement vertonen.
Auto parkeerplekken minder
De gemeente is van plan om dit jaar van de voetganger zo’n duizend auto parkeerplaatsen in de binnenstad op te heffen en met ‘fietsnietjes’ te voorzien. Op zo’n plek kan men 7 tot 8 rijwielen in kwijt. North wil extra aandacht schenken aan veilige en hindervrije toegang van voetgangers naar bushaltes. Langere oversteektijd bieden omdat ouderen, soms minder ter been, veilig naar de overkant komen. De gemeente Leiden zet in op slechts 4 bussen per uur per richting door de Breestraat waardoor de bereikbaarheid voor Ov reizigers uit de buitenwijken slechter bereikbaar wordt. North bestrijdt die verslechtering.
Voetgangers in de binnenstad Leiden lopen over de weg. De stoepen wordt steeds smaller omdat de horeca de stoepen en bruggen in nemen met steeds grotere terrassen. Zelf waar nooit iemand zit staat het meubilair 365 dagen op straat. Scooters voor het thuis bezorgen rijden dwars door het loop gebied heen en stallen voor de uitbater . Breestraat is horde lopen over de gestalde fietsen die de straat hebben overgenomen. Niet zo vreemd dat deze winkelstraat vergaande glorie is en weinig gezelligheid uitstraalt.
Leiden maakt een slordige indruk met te veel fietsen en terrasmeubilair op gemeente grond. Lopen door Leiden wordt door winkelend publiek als onprettig ervaren is een vaak gehoorde klacht van klanten.
Op papier klinkt het leuk en een foto wedstrijd grappig maar handhaven is pure noodzaak om daadwerkelijk iets te doen voor de voetgangers / winkelend publiek/ toeristen