Wensdenken over Knooppunt Leiden Centraal

Ongeveer 80 Leidenaren kwamen dinsdagavond meedenken over ‘Knooppunt Leiden’ 10 jaar later. In dit gebied liggen bus- en treinstation, fietsparkeerplaatsen en de routes naar kantoren en woningen die deels nog ontwikkeld worden. Maar op de plattegronden op gesprekstafels voor de meedenkers ligt al veel vast. Wat valt er nog te kiezen?

door Hans Schuurman                                    

“Kunnen we niet gewoon opnieuw beginnen met de bebouwing van ‘Knooppunt Leiden?” Als je mensen uitnodigt hun verlangens kenbaar te maken, kun je zo’n vraag verwachten. Volgens de organisatoren van de avond kon dát jammer genoeg niet. Want aan de buitenkant van station Leiden C.S. verandert niets. Er komt ook geen spoorrails bij maar wel wat meer passagiers. De komende jaren wordt een groei van 40% reizigers verwacht  en is of wordt Leiden het vijfde of zesde drukste station van Nederland. En het aantal treinreizigers dat op een doordeweekse dag door de stationshal loopt, is ca. 100.000. De helft gaat richting binnenstad en de andere helft richting de banenmotor van Leiden, het Bio Science Park.

Veel meer reizigers die te voet, met de bus of per fiets hun reis beginnen of vervolgen op weg naar de binnenstad, LUMC, Hogeschool Leiden en Leiden Bio Science park etc. etc.. Als de reizigers op het stationsplein om zich heen kijken, zien de bezoekers van de middeleeuwse stad Leiden De Lorentz, De Geus, Octagon en de Achmea kantoren. En over een paar jaar,  17 woon- en kantoorgebouwen van 50 tot 90 meter hoog in totaal.

Paraplu loze busstation entree

 Het populairste onderwerp op de 10 debattafels was ongetwijfeld het busstation. Leidenaren die in zo’n vijf jaar gelden al eens meedachten, behoedden indertijd de gemeente voor het plan het  busstation op het Terweepark te realiseren. Vanavond klonk de zelfde wens: “Een paraplu loze oversteek van trein naar bus”. Ondergronds hé! Veilige voetgangersstromen heeft voor de gemeente de hoogste voorkeur én de scheiding met fietsstromen. “Maak de fietspaden (gedeeltelijk) ondergronds, naast de auto tunnel een fietstunnel”, was een suggestie. En de drie  sombere tunnels onder het spoor nu? Eén is recente beschilderd maar verbreden en opfleuren”, was het advies. “Weg met de poortjes die nu de  station doorgang impopulair maken. Poortjes bij de (rol)trappen naar de perrons”. Bewoners rond het stationsgebied willen eerst zien en dan geloven en blijven kritisch. “De verhouding tussen openbare ruimte en de bebouwing is niet in balans”. “Waar is ‘t groen? “Het duurt 30 jaar voordat die sprietjes die gepland zijn, volwassen bomen zijn”. Rond de debattafel van ‘t Houtkwartier zien zij de aanzwellende verkeersstromen somber tegemoet. “Alles wat verandert aan ‘t NS-station, woningen, kantoren en winkels etc. laat bij ons z’n sporen na”. Over 3 maanden verschijnt een proefontwerp. doemee.leiden.nl/knooppuntleidencentraal

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *