Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard, is een Nederlands spreekwoord. Voor veel Merenwijkers betreft dit het verloren vertrouwen in de apotheek ‘Tot Hulp der Menschheid’. Na eigenaarswisseling volgden inkrimping van service uren, onbereikbaarheid voor vragen of klachten en ontijdige verstrekking van recepten. De apotheker verklaart haar povere dienstverlening met ‘personeelstekort’. Haar cliënten zoeken zekerheid en veranderen van apotheek.
door Hans Schuurman
Iedere fout bij medicijn verstrekking kan noodlottig zijn, daarom kent deze branche het zogenaamde ‘vier ogen’ principe. Er wordt dubbel gecheckt door twee personen volgens de vier j’s: juiste cliënt, juiste medicijn, juiste dosis, juiste vorm en juiste tijd. In de hal van het Alrijne ziekenhuis Leiderdorp, kun je zien hoe die apotheek werkt. Hoe twee apothekersassistentes de medicijnen die zij gaan uitgeven samen even checken. Voor kwetsbare ouderen die vaak meerdere medicijnen periodiek krijgen, is de geneesmiddelen levering, met al die Latijnse namen, vaak een ingewikkelde en onoverzichtelijke zaak.
Er wordt geklaagd in de Merenwijk dat hun mailtje aan de apotheek wel voor ontvangst wordt bevestigd, maar een antwoord op de gestelde vraag of noodkreet uitblijft. Beantwoording van de telefoon gebeurt met een bandje die zegt dat je teruggebeld wordt. Maar op het eind van het bandje: ‘De lijst van terugbel verzoeken is nu vol” en wordt de verbinding vervolgens verbroken. “Je krijgt pas een afhaalbericht als alle geneesmiddelen klaarliggen”, is de ervaring van een cliënt. De stress slaat toe als deze cliënt thuis zijn medicijnen voorraad steeds verder ziet slinken.
”Eens kijken wat ik nu al voor u heb”, zegt de assistente. De voorraadadministratie van de apotheek verschilt van de voorraad thuis. “U krijgt nieuwe medicijnen, , alle oude worden ingenomen”. Daarna voor tientallen euro’s weg gekieperd.
Overstappen naar een ander apotheek vraagt de volgende handelingen: Medicijn uitdraai vragen bij oude apotheek, formulier ‘Inschrijving Nieuwe cliënten’ invullen bij nieuwe apotheek en kennisgeving over de veranderingen sturen naar de behandelend artsen.