Fietsers en voetgangers die de Leidse binnenstad bezoeken geven wel minder geld uit dan autobezoekers. Maar omdat zij vaker komen is de som van hun bestedingen groter. Wethouder Ashley North (GroenLinks) is reuze in zijn nopjes met zo ‘n inkoppertje gepresenteerd door onderzoeksbureau Movares. Binnenstad parkeerplaatsen opheffen én de stadseconomie stimuleren? Wat heeft onze verkeerswethouder nog meer voor plannen?
door Hans Schuurman
North blaakt van dadendrang. Hij wil Leiden één van de meest leefbare steden van Europa maken. Duurzaam en goed bereikbaar mét schoon vervoer die weinig ruimte inneemt. Vrij baan voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Vervolgens neemt hij wat gas terug in zijn speech: “De auto blijft aanwezig in de stad, maar minder prominent”. ”En inwoners hebben er ook baat bij, want zij vinden sneller een parkeerplek voor zichzelf en hun bezoekers”.
Het stadsbestuur heeft namelijk de afgelopen jaren in de binnenstad circa 1.000 bezoekersparkeerplaatsen op straat omgezet naar parkeerplaatsen voor vergunninghouders. Het aantal vergunningen per adres voor nieuwe bewoners teruggebracht van twee naar één. Het tarief van de tweede parkeervergunning verhoogd. En een uitgifteplafond binnenstad vastgesteld, die is het maximaal aantal uit te geven parkeervergunningen.
In zijn verkeerskundig achterhoofd rijpt nu de idee de regels voor parkeerdruk aan te passen. Parkeerplekken op te heffen als uit de telgegevens blijkt dat ze minder bezet worden. Op één auto parkeerplek inwisselen voor acht fietsenstalling plaatsen. Kan best, want door de omzetting van parkeerplek naar vergunninghouders is er minder zoekverkeer in de wijk.
In het terugdringen van het autoverkeer in de binnenstad geeft de GroenLinks wethouder wel zijn visitekaartje af. Maar hoe zit ’t met het faciliteren van de stromen fietsers die hun rijwiel willen stallen in de stad. Hoe krijgt hij ’t voor elkaar dat voetgangers, nog maar te zwijgen over mensen met een beperking, niet hun nek breken over de fietsen in de stegen. Voetgangers die noodgedwongen van het trottoir afstappen dat over een straatlengte geblokkeerd is. En de lange wandeling die ouderen moeten maken als het Ov de autoluwe binnenstad links laat liggen?
North heeft zich voorbereid op al die lastige vragen. Hij presenteert een lijstje met 39 knelpunten in de stad. Locaties waar aan verbeteringen voor fietsers, voetgangers en Ov gewerkt wordt. Hij noemt er een paar: Weesfietsen, 20% van fietsen in de binnenstad, hebben een baasje die zijn rijwiel vergeten is. Oppakken en afvoeren, zijn we mee bezig. Noordeinde en de 2 e Binnenvestgracht worden de trottoirs bijna volledig in beslag genomen door fietsen. We zoeken stallingsruimte in de buurt. Fietsenstalling Hartebrugkerk. (Her) inrichting voetpaden Jan van Houtkade en Zijlsingel. Kentekencamera’s In de Pieters – Academiewijk en de Breestraat.