Burgsteeg kledingboetiek houdster Marion Driessen vreest dat invoering van de milieuzone in de binnenstad veel kleine ondernemers de stad uit jaagt. “Onze smalle winstmarges kunnen de extra kosten niet dragen”, zegt zij. “Natuurlijk wil ik ook schadelijke stoffen van ’t goederenvervoer terugdringen, maar de gemeente houdt té weinig rekening met onze categorie middenstanders”. “Als wij vanwege de extra kosten vertrekken, verliest het centrum van Leiden veel van haar charme”.
Onhaalbaar en onbetaalbaar noemt Driesen de invoering van de per 1 januari 2025’ van binnenstad en Stationsgebied die straks alleen elektrisch bedrijfsvervoer toestaat. Een zero-emissiezone is een gebied waar zakelijke bestel- en vrachtauto’s alleen mag rijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, geldt voor een paar voertuigcategorieën een overgangsregeling. Het besluit van het stadsbestuur zo’n zero-emissiezone in te stellen heeft volgens haar beduidende gevolgen voor lokale bedrijven, met name kleine ondernemers die afhankelijk zijn van conventionele voertuigen, aldus Driessen. Naast de wachttijden voor de aanschaf van alternatief vervoer, kan die omschakeling ook een aanzienlijke financiële last veroorzaken. Daarnaast geeft de gemeente nog geen duidelijkheid over de laadinfrastructuur en de netcongestie, terwijl deze van groot belang zijn bij de realisatie van de zero emissie zone, is Driessens’ verwijt. In Leiden rijden nu Post NL en GLS als transporteurs met een elektrisch bestelautootje van een ‘hub’ aan de Leidse stadsrand naar de binnenstad c.a… De kosten bedragen 7 tot 15 euro per pak(je). Driesen vertelt dat een van de grote spelers in het door het gemeentebestuur verplichte gestelde vervoer, de firma Moss net failliet ging. Zij voorziet problemen voor klusjesbedrijven, schilders en loodgieters die nog in grote onzekerheid verkeren en volgens de laatste berichten 12 ontheffingen dagen per jaar krijgen aan te vragen via een landelijke website. In Nederland zijn ca. 30 steden bezig in verschillende uitvoeringstadia met invoering van de zero emissie