Fietsers en voetgangers in de Leidse binnenstad geven weliswaar mínder geld uit dan autobezoekers. Maar omdat zij vaker in stad komen, is de som van hun bestedingen groter. Na een artikel in het Leids Nieuwsblad vroegen gemeenteraadsleden nadere uitleg. Vragenstellers verdenken het stadsbestuur ervan zo de autovrije binnenstad (verder) door te drijven.
door Hans Schuurman
De conclusie dat de verkeersstromen naar de binnenstad veranderen en een autoluwe binnenstad juist goed (kan) zijn voor stadseconomie,staat in het rapport van bureau Moraves. Moraves deed onderzoek in Alphen a/d Rijn, Groningen en Rijswijk. En vindt dat het ook geldt voor onze binnenstad omdat het een dwarsdoorsnee is van winkelgebieden in Nederland. De gemeente bestrijdt deze zienswijze niet.
Aan Leidse binnenstadbezoekers werd gevraagd waarom ze voor een bepaald vervoersmiddel kiezen. Het onderzoek: “De reistijd is voor het grootste deel van de bezoekers (circa 40%) en verder het vervoersmiddel de belangrijkste keuzefactor. Bij korte reistijden en snelheid kiest men voor te voet of per fiets. Naarmate de reistijd toeneemt, of de bezoekfrequentie afneemt, kiest men vaker voor de auto of het openbaar vervoer, zoals de trein. En spelen de kosten misschien ook een rol? Parkeergarage Lammerschans kost € 3,70 per uur en het dagtarief is € 25.00
De Leidenaren zelf moeten op straat kunnen parkeren met vergunning, vindt de gemeente. Ondertussen knijpt zij haar inwoners echter steeds meer af met beschikbare parkeerplekken om ruimte voor haar bouwambitie vrij te houden. De nieuwe parkeergarages in de binnenstad zijn volgens de gemeente voor bezoekers. Deze bezoekers worden door een Parkeerroute informatiesysteem naar deze parkeergarages uitstekend bediend, vindt ze.
Er wat vinden de (binnenstad)ondernemers hier van, willen de vragenstellers weten. De gemeente: “We zijn permanent in gesprek met de bewoners en ondernemers over het thema parkeren en bedrijvigheid en het voortgang programma autoluwe binnenstad”. Het college van B&W verwacht dat de parkeerdruk vanaf dit jaar sneller inzakt en belooft voor de vrijgekomen publieke ruimte mooiere aankleding.
Hoeveel mensen Leiden mijden vanwege slechte bereikbaarheid? Dát weet de gemeente niet. En of de gemeente zicht heeft op de kostenstijgingen voor ondernemers is hun reactie: Alles wordt duurder, lonen en grondstoffen en daar komt de extra transportkosten na invoering van Zero-emissie nog bij. Tegen dit laatste lopen vooral de kleine binnenstad ondernemers te hoop
Kunnen we overzicht maken van de winkels die het echt nodig hebben dat klanten de hele dag met een auto voor de deur moeten komen. Lijkt me heel nuttig want het aantal auto’s in de binnenstad moet minder!
Lijkt mij nuttig, benader de politiek mvg Hans Schuurman