Zijn NS-conducteurs dienstverleners of alleen speurders naar regelbrekers ?

Leidenaar Wim de Schipper behoudt een onbehaaglijke herinnering aan zijn reis mét fiets waarbij hij uit de trein naar Middelburg werd gezet op weg naar een condoleance bezoek. ‘De conductrice had geen begrip voor mijn situatie en zette mij met kille regeltoepassing zonder pardon uit de trein’. ‘Regels, niet bijzondere persoonlijke omstandigheden bepalen hoe NS met passagiers omgaat’.

De Schipper (70) stapte op 19 juni om 6.15 in de trein naar Middelburg voor een heel verdrietige reis. Hij had diezelfde ochtend om 9.00 uur in Serooskerke afspraak met de familie van een dierbare vriendin die op maandag daarvoor bij een ongeluk om het leven kwam. Toen hij zijn fiets in de Ov stalling had gezet, realiseerde hij zich dat hij die ook nodig had om op tijd van Middelburg naar Serooskerke te komen. ‘Even later bedacht ik mij in de trein dat ik in de daluren mijn fiets niet mag meenemen, vertelt hij. ‘Het stallingsfietscompartiment stond alleen een vouwfiets’. Ik besloot mijn fout te melden zodra ik de conducteur zag’.

Al snel na vertrek kwam de conductrice die mij erop wees dat fietsen buiten daluren niet mee vervoerd mogen worden. Ik erkende mijn vergissing en vertelde haar over mijn netelige situatie, vroeg begrip dat ik vanmorgen mijn verdriet kon delen met de familie. Ik was zeer emotioneel, zij onverbiddelijk. Toonde geen enkel inlevingsvermogen en belde voor versterking in Den Haag om mij uit de trein te zetten. NS agenten stonden al klaar, voerden haar opdracht enigszins hardhandig en met tegenzin uit, waarbij mijn horloge en fietsrem licht beschadigden. De agenten toonden na verrichten van de hun opgedragen werkzaamheden wél empathie. Belden hun leidinggevende en meldkamer en gaven mij een vrijwaringsbriefje voor eventuele controles verderop de reis en zetten mij op een volgende trein.

De Schipper: ‘Ik heb een slecht gevoel overgehouden over de behandeling van de conductrice. Elke keer als ik de wervingsadvertenties voor het rijdend personeel van onze nationale vervoerder zie, denk ik dat bij hun instructies niet de menselijke kant van hun beroep aandacht krijgt. De NS leidt hen niet op als dienstverleners maar als speurders naar regelbrekers’.  Woordvoerder NS Regio Zuid a.i. Michiel Jonker: ‘Heel vervelend voor meneer hoe zijn reis verliep. Onze conducteurs moeten gewoon de regels volgen. Fietsen in de trein tijdens de spits levert veel overlast. Fietsen mogen de hele dag mee in de trein, behalve in de spits.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *