Het glooiende kruispunt Plesmanlaan, Vondellaan en Darwinweg wordt 2,5 meter verhoogd en verbreed om ruimte te scheppen voor drie fietstunnels in plaats van de ene huidige fietsonderdoorgang. Met deze wegreconstructie beoogt de gemeente de verkeersafwikkeling te verbeteren. Het plan kost ca. 20 miljoen euro, start naar verwachting op 1 november en voor de omwonenden betekent het jaren van grootschalige verkeershinder. Wijkvoorzitter Peter van Meurs van de Lage Mors is totaal niet te spreken over de plannen.
door Hans Schuurman
“Op nog te bepalen datum in september vindt het overleg met belanghebbende ondernemers en omwonenden plaats, maar eind augustus wordt het Shellstation ernaast al ontmanteld”, vertelt Van Meurs “. In zijn woorden klinkt het verwijt door aan het adres van het stadsbestuur dat zij aan tijdige participatie en inspraak van haar burgers weinig aandacht schenkt. “Wij zitten 2 ½ jaar met de rommel”, zegt hij. En hij vervolgt: “Oversteek voor voetgangers naar bijvoorbeeld Naturalis, nu nog enkele minuten, wordt dan bijna 20 minuten, bovendien overal fietsomleidingen. Die kruispunt verhoging ontneemt licht en lucht aan het Pesthuis alsmede van de aangrenzende woningen. En bovendien wordt een rijtje bomen langs de Plesmanlaan opgeofferd”. “Waarom eigenlijk?”. “Alleen voor wat verkeerstijdswinst ? En waarom geen (tijdelijke) voetgangers/fietsbrug over de Plesmanweg?”
Vanaf januari 2025 sluiten de hoofdfietsroutes Plesmanlaan Noordeinde, Pesthuistunnel en Darwinweg, fietsers en wandelaars moeten omrijden c.q. omlopen. Ook automobilisten krijgen vanaf medio 2025 last van de wegwerkzaamheden. Vanuit de Lage Mors kan dan alleen vanaf de Vondellaan worden afgeslagen naar het centrum. En langere tijd is het niet mogelijk om richting A44 en Bio Science Park af te slaan. Wie op de Plesmanlaan rijdt, kan alleen nog vanuit het westen (A44) de Vondellaan inrijden. Het is verder onmogelijk om vanuit de stad op de Vondellaan te komen”. “Behalve Lage Mors bewoners zullen ook de inwoners van de Bockhorst, Hoge Mors, Transvaal en Stevenshof verkeershinder ervaren”, waarschuwt de wijkverenigingsvoorzitter.
Van Meurs: “Ik verwacht van de gemeente alsnog een steekhoudend verhaal waarom zij € 20 miljoen spenderen aan een kruispunt verhoging en haar inwoners met veel ongemakken opscheept”. “Biedt de gemeente alsnog ruimte voor inbreng van haar burgers?”
Desgevraagd reageert de gemeente: Het Shell tankstation gaat 28 augustus dicht. In november 2024 starten de werkzaamheden van de gemeente en Boskalis rond de Plesmanlaan met (ver) leggenen van kabels en leidingen. Samen met aannemer Boskalis organiseren wij half september een bijeenkomst voor de buurt. Tijdens deze informatieavond komen de planning, fasering, omleidingen alsmede bereikbaarheid van de omgeving aan de orde.