OV-ambassadeurs laten verstek gaan

Met vragenlijstje gewapend wachtte Yori Geelhoed vrijdagmiddag te vergeefs op de OV-ambassadeur(s) in Huis van de Buurt Op Eigen Wieken voor het inloopspreekuur. Geelhoed (82) reageerde op de uitnodiging ‘Doe mee met het OV’ een project van de gemeente Leiden en Arriva. Om 16.00 uur geen OV ambassadeur, een half uur later: ’t gaat niet door. Zet maar eens wat mensen bij elkaar en breng het gespreksonderwerp op ‘t openbaar vervoer ter tafel….

door Hans Schuurman

Ik ben ontevreden over onze vervoerders, Arriva en NS”, aldus Geelhoed.  “In plaats van prijsverhogingen zouden zij ons kortingen moet geven vanwege tekortschietende dienstverlening. En aan rijtijden betrouwbaarheid van Arriva schort ’t ook, zegt een ander. “Toen ik op 11 juli op bus 4 vanaf de halte Zwartemeerlaan wachtte, schoot de voorspelde aankomsttijd eerst nog 1 minuut stond en vervolgens op 59 minuten. Ze sloegen gewoon een bus over”.

Het idee achter een inloopspreekuur is dat oudere Leidenaren die niet of niet meer van de bus gebruikmaken, daartoe beter toegerust worden. Arriva nam daar voor de in Zwolle gevestigde vereniging Roetz in de arm die met door hen opgeleide vrijwilligers informatiebijeenkomsten belegt en individuele voorlichting geeft over aanschaf, gebruik van de OV-chipkaart etc.  etc.  Roetz traint deze Leidse vrijwilligers, ondersteund en begeleid ze.

Telefonische spreekuren

“Allemaal mooi, en aardig”, zegt Geelhoed, “maar dan moeten ze wel aan hun afspraken houden”. En zij vervolgt: “Ik ben vandaag gekomen om te horen hoe ik het saldo op mijn OV kaart kan terugstorten”. U kunt tegenwoordig ook in de bus betalen met uw bankpas, spoort iemand haar aan. Geelhoed: “Ik gebruik geen bankpas, ik wil niet dat Arriva over mijn bankgegevens beschikt”. Er wordt verder gemopperd over Arriva dat n 10.00 uur maar één bus per uur rijdt. De invloed van de reiziger over rijtijden is maar pover, vindt men rond de tafel. Volgend jaar neemt Qbuzz het over van Arriva, zou die beter luisteren naar de gebruikers bij contract overdracht? Roetz met verontschuldigingen: Wij houden ook een telefonisch spreekuren: 033 208 23 80 op maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur, dinsdag en donderdag tussen 13.30 en 15.00 uur en maandag en woensdag van 18.30 tot 20.00 uur.  “Nee, onze OV-ambassadeurs zijn er niet om vervoersklachten in ontvangst te nemen. Tegen een vergoeding organiseert Roetz de vrijwilligers die ouderen meer en beter in staat stelt gebruik te maken van het OV.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *