Wat betekent een vaste Trekvlietbrug?

“Knap de Trekvlietbrug gewoon op, laat haar huidige beweegbaarheid ongemoeid en bespaar vele gemeenschapsmiljoenen euro’s”, dat is het advies van Peter Wieberneit aan de brugeigenaar de Provincie Z.H… Wieberneit (72) is woordvoerder van de Stichting Verenigde Hollandse Zeil Compagnie en wil dat de nieuwe Trekvlietbrug voor doorvaart open moet kunnen.

door Hans Schuurman

De Trekvlietbrug verbindt het Lammerschansplein met de Voorschoterweg. Sinds ingebruikname van de Rijnlandroute is ’t op de brug rustiger geworden. Het aantal verkeerbewegingen, auto’s, scooters, fietsen. Is verminderd naar 15.000 per dag”, aldus Wieberneit. Dat zijn auto’s, scooters, fietsen enz., verduidelijkt hij. “Plus één bus per uur”, voegt hij eraan toe. Leidenaren ergeren zich blauw aan open bruggen, maar weet je dat de Trekvaartbrug maar ca. 10 keer per jaar opengaat”.

De Provincie wil de Trekvlietbrug lager en breder maken, Wieberneit betwijfelt of dat gezien de rijfrequentie van de bus nodig is. De brug wordt verlaagd, de doorvaarhoogte blijft op 2,2 meter. Maar een lagere Trekvlietbrug betekent dat er meer helling komt in te toe- en afrit van de Lammebrug die zelf na restauratie met 3 meter hoger wordt.

Een vaste brug betekent een doorvaarbaarheid beperking voor vaartuigen naar bedrijfsterreinen Roosevelt. “Dat is een slecht idee”, vindt Wieberneit en in strijd met de gewenste ruimtebehoefte nodig voor de toekomstige circulaire economie die vervoer te water wil stimuleren. Dan de ca. 30 woonboten en -arken, een paar van staal die 5 jaarlijks onderhoud behoeven en enige van beton die na 40-60 jaar het water uit moeten. “Je wilt niet weten wat dát gaat kosten, want dat betekent straks takelen en over de weg vervoeren”. “Bovendien ligt de Zero Emission hub onderdeel van de stadslogistiek aan de Trekvliet volgen jaar achter een vaste brug wat zijn functie beperkt.

Onderhoudskosten

“De brug gaat zelden open en áls hij opengaat, is dat meestal voor onderhoud. De onderhoudskosten van een beweegbare brug wegen in de verste verte niet op tegen het gebruik”, zegt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer). De provincie Zuid-Holland heeft de afgelopen jaren vaak hierover van gedachten gewisseld met Wieberneit. “De Trekvliet heeft geen transportfunctie en kleinere boten zoals de citybarge-vrachtschepen kunnen onder de brug door”. “Alle eigenaren en ligplaatshouders van woonboten en -arken in de omgeving zijn geïnformeerd. Na aanschrijvingen en de informatieve ronde hebben zij, net als Wieberneit, geen bezwaren ingediend tegen het definitieve besluit voor ‘t vastleggen van de Trekvlietbrug”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *