Leiden gevaarlijkste fietsstad van Nederland

“Er gaat geen B&W-vergadering voorbij of wij spreken over verkeersveiligheid in Leiden”, zegt verkeerswethouder Ashley North (GL). Het raakt hem dat uit onderzoek Leiden de gevaarlijkste fietsstad van Nederland bleek. Dat burgers vinden dat Leiden in haar zorgplicht tekortschiet, zit hem danig dwars over de Posthofrotonde, Broekweg en fatbikes. “De gemeente gaat over de verkeersvoorzieningen niet over snelheidshandhaving”

door Hans Schuurman

De fiets nr. 1., de wethouder zou graag uitpakken over alle verkeersverbeteringen en fietsenstallingen. Maar een stadspoliticus wordt afgerekend op de bijna 1.000 ongelukken in 2023 in zijn stad. Een geflatteerd cijfer, alleen de geregisterde politie- en ambulancediensten aantallen. “Een groot deel eenzijdige ongelukken”, merkt North op, “waar alleen de fietser bij betrokken is”.

De verkeerssituatie rond de Posthoftotonde waar dagelijks fietsende schoolkinderen en autorijdende werknemers van Universiteit en Hogeschool rondcirkelen, wordt zo gevaarlijk dat ouders weer overwegen hun kinderen weer met de auto naar school te brengen. De samenkomende verkeersaders Wassenaarseweg en Rijnsburgerweg zijn structureel overbelast. De wijkvereniging Houtkwartier propageert éénrichting verkeer voor fietsers. North wil dat niet. Hij vreest dat kinderen wel eens tegen het verkeer in de kortste weg zullen kiezen. Na overleg met deze wijkvereniging Houtkwartier en die van de Raadsherenbuurt en Vogelwijk komt de gemeente tot andere oplossingen, zoals bredere fietsoversteken.

Verschillende snelheden

De Broekweg die de Merenwijk doorsnijdt is 2,5 meter breed. Een enkele voetganger loopt op het grasrandje, de toegestane Bakfietsen, fietsen met of zonder ondersteuning en snorfietsen (scooters, blauw nummer bord en helmplicht, max. 25 km. p.u.) vullen de weg. De verboden bromfiets (scooter, geel nummerbord en helmplicht) scheurt voorbij. Elke weggebruiker op de Broekweg wordt tijdens de rit tenminste één keer ingehaald door zo’n voortrazende bromfiets met snelheden tot 50 km. De gemeente Amsterdam verbood sommige fietspaden voor snorfietsen en handhaaft streng. North vindt handhaving op snelheid ook een goed idee, maar alle bromfietsen in Leiden naar de hoofdrijbaan kan niet zomaar.

Het college steunt de Tweede Kamer voor een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. De Haagse volksvertegenwoordigers dwongen de PVV-minister dit te onderzoeken. Maar omdat een fatbike een fiets met ondersteuning én dikke banden is, lijkt weinig van hem te verwachten. Misschien alle fietsers met ondersteuning een helmplicht? De meeste ouderen een op elektrische fiets dragen die toch al. De gemeente wil weggebruikers beter doordringen van eigen verantwoordelijkheid. Zij bevordert dit onder anderen met de cursus ‘Doortrappen’.

2 gedachten over “Leiden gevaarlijkste fietsstad van Nederland

  1. Eindelijk een bevestiging over de chaos in het leidse verkeer tussen fietsers voetgangers en auto’s. Er zijn tal van punten waar het gevaarlijk is. Slecht verlichte zebrapaden, onmogelijke doorgangen door te veel horecameubilair, en veel te veel fietsen op stoepen. Rechts inhalen, geen richting aangeven. Te weinig mogelijkheden voor normaal woon-werk verkeer in de binnenstad. Net herstellend van nare schouderbreuk, aangereden door een te hard rijdende auto die ook nog door reed.
    Ik vind dat we echt weer ons aan de regels moeten gaan houden. Rechts houden, links inhalen, 30 kilometer in de binnenstad. Parkeren op parkeerplekken en niet op hoeken en stoepen, er nog veel meer, rijden door rood!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *