Leiden is van ons land de gevaarlijkste fietsstad volgens een onafhankelijk onderzoek van Independer. In onze stad vinden 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners plaats. Dit percentages is geflatteerd omdat alleen politie – en ambulance optredens ter plaatse geteld worden. Het college van B&W reageerde mede naar aanleiding van het artikeltje in deze krant van 19 september.
door Hans Schuurman
Leiden is na Den Haag de dichtbevolkte stad van Nederland met veel fietsgebruik. Gemiddeld wordt in Nederland in 33,2% gefietst voor ritjes tot 7,5 km., in Leiden 44,6%. Logisch dat de fiets veel gebruikt wordt want in ongeveer 15 minuten fiets je van de Merenwijk of Stevenshof naar je school, werk, horeca of het Centraal Station. Prima toch, maar wel héél goed uitkijken, want gevaar loert op vele plekken. De gemeente stimuleerde fietsgebruik maar schoot tekort in het verzekeren van veiligheid.
Bij de ongevallen met fietsers en e-bike in 2022 waren 106 personenauto’s, 36 bromfietsen, 14 snorfietsen, 7 bestelauto’s, 6 motoren, 2 bussen en 1 scootmobiel betrokken”. Ondanks deze alarmerende cijfers voelt het stadsbestuur van Leiden er niets voor om, net als Amsterdam, de scooter met blauw nummerbord, van ’t fietspad naar de (auto) rijbaan te verbannen.
De ongevallen in 2022 waar fietsers en e-bikes bij betrokken waren, vonden plaats op tijdstippen redelijk verspreid over de dag. De ongevallen vonden vooral plaats op werkdagen tussen 8:00 en 18:00 uur. Dus niet alleen in de spitsuren. Vermeldenswaardig is ook dat veel ongevallen gebeuren in de leeftijdscategorie 12-24 jaar en in de groep 55-65 jarigen. Ondanks de uitspraak van B&W dat zij bij al hun verkeersbesluiten de positie van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers als hoogste prioriteit ziet.
e-bikes en fatbikes
In 2022 werden in Leiden ongevallen geregistreerd waarbij 387 fietsers betrokken waren. Van die 387 fietsers waren er 258 slachtoffer met letsel, 231 met gewone fietsen en 27 met e-bikes. Het college signaleert een toename van het aantal ongevallen met elektrische fietsen, zoals bijvoorbeeld speed pedelecs of fatbikes.
De meeste ongelukken gebeuren tussen Leiden Centraal en de binnenstad, Stationsweg, Steenstraat, Prinsessekade, Turfmarkt. En de routes door de binnenstad zoals Hooigracht en de routes naar de binnenstad zoals de Haagweg, Noordeinde, Breestraat, Lammenschansweg, Vijf Meilaan en Lage Rijndijk. In haar verkeersrapportage maakt de gemeente geen melding van handhaving, politie toezicht op het verkeer ter bevordering van verkeersveiligheid.
Eindelijk een bevestiging over de chaos in het leidse verkeer tussen fietsers voetgangers en auto’s. Er zijn tal van punten waar het gevaarlijk is. Slecht verlichte zebrapaden, onmogelijke doorgangen door te veel horecameubilair, en veel te veel fietsen op stoepen. Rechts inhalen, geen richting aangeven. Te weinig mogelijkheden voor normaal woon-werk verkeer in de binnenstad. Net herstellend van nare schouderbreuk, aangereden door een te hard rijdende auto die ook nog door reed.
Ik vind dat we echt weer ons aan de regels moeten gaan houden. Rechts houden, links inhalen, 30 kilometer in de binnenstad. Parkeren op parkeerplekken en niet op hoeken en stoepen, er nog veel meer, rijden door rood!