Langs de Schipholweg tussen Achmea en de nieuwe brandweerkazerne worden, na sloop de drie huidige gebouwen, drie torens gebouwd. Twee daarvan zijn woontorens, 90 en 73 meter hoog en de derde een kantorengebouw van 62 meter. Ze staan op een plint voor detailhandel, horeca, maatschappelijke functies en parkeren en logistiek. Dit ontwerp is onder invloed van participatie op onderdelen lager en slanker. In december beslist de gemeenteraad.
door Hans Schuurman
Er komen maximaal 580 nieuwe woningen aan Schipholweg 66-128. Daarvan bestaat 35% uit sociale huurwoningen, 35% zijn betaalbare huur- en/of koopwoningen in het middensegment en 30% gaat in de vrije verkoop. Het zijn géén studio’s maar 2 en 3 kamerwoningen. Projectontwikkelaars zijn Vorm (Papendrecht) en Oudendal (Leiden). Woningcorporatie Portaal is de sociale verhuurder. Onder het gebouw 137 parkeerplaatsen voor bezoekers en 1670 fiets parkeerplekken. Groen en binnentuinen toont de foto van de artist impression.
Molens beter beschermd dan omwonenden
Molens Maatregelen voor geluidsoverlast worden getroffen, verzekert bouwwethouder Julius Terpstra (CDA), want achter de appartementen ligt een drukke spoorbaan. Rekening is gehouden met de eeuwenoude recht op wind van drie molens in de omgeving, De Valk, Maredijk molen en de Herder. Volgens Terpstra worden deze molenbiotopen volgens de regels gecompenseerd voor ruimtelijk verlies. Door een geldelijke vergoeding kunnen meer molenaarsuren worden gesubsidieerd waardoor een molen vaker kan draaien. (Draaiende molens slijten minder dan stilstaande molens). De molens zijn gelukkiger dan de omwonenden die door de slagschaduw eerder op de dag zonlicht missen. Er bestaat een beperkt recht op in uren gemeten zonlicht in je huis zonlicht, vertelt Terpstra. In de loop van 2025 kan met de sloop en bouw begonnen worden mits bezwarenprocedures geen vertraging brengen in de bouw, aldus bouw wethouder Julius Terpstra