Milieu vriendelijke winkel bevoorrading drijven prijzen op

“Invoering van de zero-emissiezone in de Leidse binnenstad per 1 januari 2024 is onhaalbaar en onbetaalbaar”. Paul van Ginkel aanvoerder van het ‘Leids verzet’ verwijt de gemeente een doodklap uit te delen aan de middenstand in de binnenstad winkeliers door de verplichting uitsluitend met elektrisch vervoer te mogen bevoorraden.  Verkeerswethouder Ashley North is echter onvermurwbaar. “Wij willen een betrouwbare overheid zijn, de ondernemers die wél tijdig geanticipeerd op de maatregel zouden wij bij uitstel tekortdoen.

door Hans Schuurman

Uitstootvrije zones, schone, gezonde en leefbare steden is geen idee van vandaag of gisteren. Het Rijk legde hiervoor in 2014 de basis met een landelijk Green Deal Zero. In een Klimaatakkoord (2019) werd met tientallen gemeenten afgesproken vanaf 2025 uitstootvrije zones in te voeren. North bezweert dat met intensief overleg, invoering van verschillende overgangsregelingen, ontheffingen en uitzonderingen de Leidse ondernemers uitgebreid geïnformeerd zijn en geholpen de overstap te maken.

Volgens de onheilsprofetieën van Van Ginkel worden veel middenstanders de stad uit gejaagd door de invoering van de zero-emissiezone. In april hief Marion Driessen bijvoorbeeld haar kledingboetiek in de Burgsteeg op. Zij vertelde toen  7 tot 15 euro per pak(je) extra gaan betalen. “ En dan heb ik het nog niet eens over de te maken kosten bij retourzendingen, zei ze indertijd. “We moeten die maar doorberekenen aan de klanten”, aldus de gemeente.

Betrouwbaarheid

“De betrouwbaarheid van de overheid is in ’t geding”, zegt North. Degenen die wél tijdig in schoon vervoer geïnvesteerd hebben en daarvoor flinke kosten gemaakt hebben, worden bij uit- of afstel van de maatregel benadeeld in hun concurrentiepositie. North kwam de ondernemers al enigszins tegemoet door af te spreken dat de eerste vier maanden van 2025 niet gehandhaafd zou worden.

Leiden is één van de veertien gemeenten waar de emissievrije zones per 1 januari wordt ingevoerd, benzine of diesel gedreven vrachtwagens en bestelbusjes in hun binnenstad niet meer welkom zijn. Den Haag, staatssecretaris Chris Janssen (Milieu), bemoeit zich er ook al mee. Hij probeert de gemeenten over te halen overtreders één jaar lang niet te beboeten. “Een jaar uitstel?” “Nee, hij vraagt het onmogelijke”, reageert North.

Van Ginkel’s hoop is nu gevestigd op de rechter én de commissie van Beroep en Bezwaar waar hij een voorlopige voorziening aanvroeg die 13 december behandeld wordt. De Stichting Leids Verzet nam een advocaat in de arm en weet zich gesteund door de landelijk opererend lobbyist, Hero Brinkman. Is het redelijk dat binnenstedelijk winkeliers opgezadeld worden met prijsverhogende milieu kosten en detaillisten in winkelcentra buiten het centrum niet?  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *