Hoe senior vriendelijk is Leiden?

Leiden scoort een 5,8 als senior vriendelijkste gemeente daarmee staat onze stad op plaats 184 van de 237 Nederlandse gemeenten. De vereniging ‘Eigen Huis’ hield deze zomer onder haar 50 plus leden een enquête. Er deden 256 Leidenaren mee. Woonomgeving, voorzieningen, sociale verbondenheid, mobiliteit en zorg aan huis waren onderwerp van onderzoek. In Oegstgeest en Leiderdorp werd ook geënquêteerd en zij scoorden respectievelijk 6,3 en 6,2. De ledenpeiling werd uitgevoerd door Miles Research.

door Hans Schuurman

Leiden biedt vele goede voorzieningen van gezondheidszorg, cultuur, en openbaar vervoer, maar de stad is druk, lawaaierig en heeft te weinig geschikte woningen voor ouderen. Leiden is vooral een studentenstad en voor expats. Voor prettig wonen scoort  Leiden 7,2.

Leidenaren zijn minder te spreken over participatie, ze ervaren inspraak vaak als een wassen neus. Besluiten worden volgens hen (te) vaak genomen voordat bewoners erbij werden betrokken. Afvinken was de verplichting, zeggen bewoners. Zij scoren hiervoor 5,6.

Veel respondenten klagen over tekort aan geschikte en betaalbare woningen, vooral appartementen. Hiervoor ontstaan lange wachtlijsten zodat senioren vaak in te grote huizen blijven wonen. Zij geven een 4,3 voor beschikbaarheid van seniorenwoningen.

Leiden is vorstelijk bedeeld met winkels, culturele activiteiten, gezondheidscentra en een universiteit met medisch centrum. Het winkelaanbod in de binnenstad staat onder druk door leegstand. Veel gehoorde kritiek: Winkels verdwijnen, de binnenstad wordt één groot horecagebied. En huisartsen klagen ‘steen en been’ over hoge huur van kostbare praktijkruimten. Tevredenheid over Leidse voorzieningen alom met een 7,7.

Leidse senioren ervaren een gebrek aan informatie en ondersteuning van de gemeente, vooral op het gebied van subsidies, leningen en verduurzaming. Er zijn te veel coördinatoren en managers die vaak alles doorschuiven naar anderen, veel intakegesprekken, maar geen handjes, irritatie het gevolg. Voor ondersteuning en advies geven ouderen hun gemeente 5,2.

Er ontvouwt zich een gemengd beeld van de gemeentelijke initiatieven en ondersteuning voor sociale verbondenheid en buurtinitiatieven. Positieve reacties over buurtcentra, repaircafés, en subsidies voor burgerinitiatieven. Maar kritiek omdat die aandacht zich vooral richt op z.g. aandacht wijken. En omdat alles tegenwoordig digitaal gaat, worden ouderen vaak niet bereikt. Het stimuleren van verbondenheid scoort 6,2

Ook de waardering van het openbaar vervoer (OV) variëren sterk. Veel mensen ervaren een afname in de frequentie en beschikbaarheid van buslijnen, vooral in buitenwijken en tijdens de avonduren. Over de regiotaxi wordt vaak geklaagd.  Mobiliteit: 6,0

Verschillende ervaringen over thuiszorgorganisaties en sociale wijkteams. Buurtzorg krijgt een pluim. Klachten over personeelstekorten, lange wachttijden en slechte communicatie en dat (te) veel op de mantelzorgondersteuning geleund wordt. Zorg en ondersteuning aan huis scoort 5,6.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *