Extra woningbouw, meer bedrijvigheid en groei van het aantal bus- en treinreizigers en fietsers. Het wordt nóg drukker rond Leiden C.S. . Maar waar is nog plaats voor een groter treinstation, een veilig bereikbaar busstation en nóg meer (ondergrondse) fietsenstallingen en oh ja ‘t groen? Het tijdspad van alles ligt tussen nu en 2040. De kosten 700 tot 800 miljoen euro.
door Hans Schuurman
Drie problemen wil de gemeente in dit gebied oplossen. Gevaarlijke situaties tussen voetgangers en fietsers met bussen voorkomen. Een goede verbinding tussen Leiden Bio Science Park (LBSP) en de binnenstad. En ook nog eens een prettig verblijfsklimaat. De Schipholweg moet de groenste km. van Leiden worden is haar ambitie.
Leiden Centraal is het 6e station van Nederland, luchthaven Schiphol heeft ons recent van de 5e plaats verdrongen. Leiden C.S. verbindt de groeiende regio van 500.000 inwoners, 240.000 werkenden, met de rest van Nederland. Het aantal reizigers groeit met 40% naar 135.000 reizigers per dag in 2040 wordt voorspeld.
De (economisch) verouderde kantoorpanden en Postkantoor langs de Schipholweg zijn of worden vervangen door kantoren met hoogbouw van appartementen. Er komt een verbindende schakel met meer allure tussen de stad en het LBSP.
Als gevolg van de snelgroeiende reizigersstroom moet het Stationsgebouw ook uitgebouwd worden. De hal en overkapping eind jaren ’90 nog verbouwd moet ruimer. Perrons langer (langere treinen) en breder (meer wachtenden) Die ruimte wordt gevonden door de huidige sporen voor goederenvervoer (ook) voor passagiersvervoer te bestemmen.
Busstation
Dat wachtenden buspassagiers over de busbanen naar een bus perron moeten rennen, behoort straks tot het verleden. De gemeente heeft drie opties voor de nieuwe plaats van het busstation, waarover zij de Leidenaren nog gaat raadplegen. In de race voor veiligheid en comfort zijn: 1. OV-knoop Schuttersveld in de buurt waar nu de taxi standplaats is. 2. OV-knoop een verhoogd busstation voor het station (stadszijde) trein en bus worden op gelijk niveau gebracht. 3. OV-knoop aan achterzijde van station (zeezijde). Probleem is dat dit veld vol pampasgras eigendom is van het LUMC die zelf misschien plannen voor heeft.
Met de drie oplossingen kosten echter het viervoudige van de aanvankelijke begroting van ongeveer € 200 miljoen. Het geld komt hoofdzakelijk van het rijk en alles hoeft niet meteen op tafel gelegd worden, schrijft het college van B&W aan de gemeenteraad. Deze financiële geruststelling heeft echter wel als keerzijde dat het Stationsplein daarmee voor jaren een bouwlocatie wordt.